Projekt Mört - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Projekt Mört

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Projekt Mört

    Har bestämt mig. Ska ta tag i ismetet i år.
    Och till det kommer att skaffa egen mört. Hatar att behöva åka för långt bort å handla mört.

    Så undrar över lite 101-mörtstuga. Vart placerar sig mörten? Bör jag jaga efter ställen där mörten är och flytta stugorna om resultatet uteblir? Eller är det bättre att mäska på och dra dom till mig?

    Har just nu två paraplymjärdar som ligger på 3-3,5m på sand/stenbotten. Dom har legat i snart en vecka och fyllt på med mäsk en gång. Hittills bara en kräfta som resultat.

    Ge mig lite grundläggande ”regler” som kan visa mig åt rätt håll. Förstår att det är individuellt för alla vatten som det alltid är.


    Mvh F

  • #2
    Jag är ingen expert på området men jag råder dig att flytta dina stugor tills du hittar mörten! Använd dig gärna av fler stugor så underlättar du sökandet. Testa att lägga din stuga vid ett vass och använd gärna mäsk som är avsedd för mört så ökar du dina chanser.
    Senast ändrad av Laxen2; 2018-12-06, 13:29.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
      Jag är ingen expert på området men jag råder dig att flytta dina stugor tills du hittar mörten! Använd dig gärna av fler stugor så underlättar du sökandet. Testa att lägga din stuga vid ett vass och använd gärna mäsk som är avsedd för mört så ökar du dina chanser.
      Hur länge bör jag låta stugan ligga?

      Kommentera


      • #4
        Har du åar och inlopp i närheten där du kan lägga? Kanske lättare att hitta där, om du t.ex har en bro eller ett överhäng osv.
        Har du något portabelt ekolod, typ en Deeper?
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
        8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

        Kommentera


        • #5
          Stugan behöver inte ligga i länge om du är på rätt plats, 24 timmar bör räcka gott och väl. Kontrollera stugorna med ett intervall som passar dig själv.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg
            Har du åar och inlopp i närheten där du kan lägga? Kanske lättare att hitta där, om du t.ex har en bro eller ett överhäng osv.
            Har du något portabelt ekolod, typ en Deeper?
            Hmm...ja kanske. Ne ekolod är det brist på. Isen har ju dessutom inte lagt sig på den sjön än och den brukar kunna va rätt sen.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
              Stugan behöver inte ligga i länge om du är på rätt plats, 24 timmar bör räcka gott och väl. Kontrollera stugorna med ett intervall som passar dig själv.
              Såpass. Då ska jag nog låta iaf en flytta runt å jaga. Eller är det inte ens lönt att lägga mjärden på en spott som inte har levererat inom en vecka?

              Kommentera


              • #8
                Det tycker inte jag. Man står väl inte kvar och fiskar på en plats som inte levererat på en vecka om man kan röra på sig? Jag upplever inte att mörten är supermobila. Hittar man stimmet så får man upp mört efter mört.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
                  Det tycker inte jag. Man står väl inte kvar och fiskar på en plats som inte levererat på en vecka om man kan röra på sig? Jag upplever inte att mörten är supermobila. Hittar man stimmet så får man upp mört efter mört.
                  Nej förvisso. Men nu talar vi ju om att försöka mäska dit fisken.
                  Ska vitja och tänka till lite ang flytt imorn. Ligger fortf ingen is så lite komplicerat är det än.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inlägg

                    Nej förvisso. Men nu talar vi ju om att försöka mäska dit fisken.
                    Ska vitja och tänka till lite ang flytt imorn. Ligger fortf ingen is så lite komplicerat är det än.
                    Mäskning hjälper föga om fisken inte finns i närheten från början.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                    0 svar
                    145 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Najad
                    av Najad
                     
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    1 svar
                    100 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Moddifier  
                    Arbetar...
                    X