istjocklek och säkerhet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

istjocklek och säkerhet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• istjocklek och säkerhet

Ja det börjar ju bli lite is nu...men dock så är det mycket snö som ligger på isen, hur påverkar det isen fryser den snabbare eller långsammare?
    känns ganske farligt om olyckan skulle vara framme och man ska ta sig upp då man har 30cm snö runt om sig och sen vet inte jag hur stor hjälp man har av ispiken när det är massa snö och man inte direkt ser nedslaget med piken...
    sjuksköterskestudent från västerås

Snö på is är värdelöst, den isolerar och isen växer mycket långsamt.

På stora sjöar där sjön lägger sig i omgångar samtidigt som det snöar kan det alltså innebära stora skillnader på istjocklek. Och om hela sjön är snötäckt är det svårt att se potentiella övergångar mellan dessa.

Men mycket snö på isen stöps förr eller senare ner när vatten sipprar upp genom spricker i isen.

Kommentera

Ett tips är "Isprediktor"

Gå in på http://www.llk.se/iskunskap/dok/isprediktor_intro.htm
      Där kan du mata in rätt väderleksförhållande och se hur mycket isen växer per dygn.
      Glöm inte isdubbar, lina & en fiskekamrat (som får gå först ut på isen)...
      /Skitfiske!

Kommentera

Hmmm ja enligt den uträkningen skulle isen växa 3cm på 10 timmar... låter väldigt mycket....
        Men här har det väll varit i genomsnitt -5 sedan 5 dagar tillbaka när det har varit -5 i genomsnitt en vecka så borde det väll vara 10cm iaf, eller vad tror ni? och 10cm borde väll hålla för en tjockis?...=)
        sjuksköterskestudent från västerås

Kommentera

3cm på 10timmer är realistiskt, om inte det är snö på isen och minusgrader/vind räcker till.

10cm kärnis håller för en tjockis Men det gäller ju att veta att den är 10cm överallt. Strömmar etc påverkar.

Känner man sig osäker på sin egen iskunskap bör man aldrig gå ut ensam.

/Martin

Kommentera

Jag har fått lära mig att isen växer 0.1 mm per grad kallt per timme vid "normalt väder".

Dvs -10 grader i 10 timmar ger 1 cm is...

/Daniel

Kommentera

Det är mer komplicerat än så. Länken ovan ger en bra fingervisning om vad man kan vänta sig.

Men med snö på isen är det nästan omöjligt att räkna. Det beror på snötjocklek och hur torr/blöt snön är. Därför är det "viktigt" att det inte snöar precis efter att isen lagt sig, då tar det tid och det är risk att den regnar/blåser upp igen.

Kommentera

Jag fiskar, därför ljuger jag.

Kommentera

Skulle vilja framhäva ispiken som den absolute viktigaste säkerhetsprylen när det gäller fiske på tunnare kärnisar.

Om det är mkt snö på isen så "känner" man när pike går igenom, och om det är lite mindre snö och man är ovan syns det ju även att det kilar upp lite vatten.

Att man sedan även har isdubbar eftersom dom kostar <100kr ser jag som en självklarhet!
                  sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av ohlstedt
                    Ja det börjar ju bli lite is nu...men dock så är det mycket snö som ligger på isen, hur påverkar det isen fryser den snabbare eller långsammare?
                    känns ganske farligt om olyckan skulle vara framme och man ska ta sig upp då man har 30cm snö runt om sig och sen vet inte jag hur stor hjälp man har av ispiken när det är massa snö och man inte direkt ser nedslaget med piken...
                    Hej Ohlstedt; För att isen ska hålla för plogbilar som plogar skridskobanor bör isen bestå av minst 20 cm ren kärnis. Och för det krävs det vinter på allvar!
                    En tumregel för isbildning är att tio minusgrader och vindstilla bygger 2,5 cm is per dygn. Blåser det så kyler det extra!
                    Den snötäckta isen som redan nu finns i vikar och på mindre insjöar bör man vara extra försiktig att beträda. Det tjocka snötäcket isolerar och gör att isen fryser till väldigt långsamt. En sjö som fått tunn isskorpa direkt före snön är farlig att ge sig ut på. Flytoverall, isdubbar och livlina är viktigare än alla "måstebeten" vid isfiske!
                    Go for the Big Ones!
                    Old Firehand

Ps. Jag läste i DN i morse att en isfiskare som heter Christer Jansson utanför Karlstad redan räddat fyra personer i veckan från att drunkna. Det var två äldre runt 70 år och två yngre som Christer räddade ur vakarna när de gått igenom isen i en liten insjö. Ds.
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2007-01-25, 11:52.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X