sommarpimpla från båt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

sommarpimpla från båt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • sommarpimpla från båt

    Hej! Jag vill testa på att pimpla efter abborre från båt. Då jag är total nybörjare när det kommer till pimpelutrustning tänkte jag höra vad ni rekommenderar att jag köper för sorts vertikalpirk

  • #2
    Vid båtpimpel rekomenderar jag ett kort haspelspö för att minimera trassel och sen balanspirk av valfri model. Som vertikalpirk så skulle jag köra med en ViM pirk. Tyngden är en smaksak.

    Kommentera


    • #3
      Det går bra att sommarpimpla med mormyrska också. Glöm inte en maggot. Glöm inte att ankra båten så att du ligger stilla.
      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


      /Stefan

      Kommentera


      • #4
        Är det bara ett par meter djupt så kan man använda ett vanligt VM-spö som man använder vintertid. Den största skillnaden mot vinterpimpel är att abborren är oerhört mycket mer aktiv den attackerar pirken intensivt.

        Kommentera


        • #5
          En av mina roligaste fiskeupplevelser är när kompisen och jag, helt oplanerat, ankrade upp vid en djupkant strax utanför vassen vid hans hus. Jag hade inga fiskegrejer med men han hämtade sin pimpelskrylla och så riggade vi vanliga vinterpimpelspön med varsin lite större Bergman. Jag kan bara säga j-lar. Det tog fem minuter, sedan började det... Ner med pilken och så hala upp. Ner igen och samma visa. Jag fick en lite skit som slet sig innan jag hunnit kasta i den. Slängde i pilken för att slippa lintrassel i båten och när den lille väl var i sjön igen tog jag tag i spöt och där satt det ännu en...
          Jag vet inte hur länge det pågick. Efter fem-tio minuter avtog det och vi upptäckte att båten vridit sig och vi fiskade på det grunda (inget man tänkte på i yran). Vrickade ut båten igen och så tog det ny fart på samma sätt. Hur många borrar vi fick upp på en halvtimme vet jag inte, bara att de med lite storlek räckte till en fin abborrmiddag för oss båda med bihang... Har testat igen på samma plats både sommar- och vintertid, men inte alls samma rally. Kompisen brukar däremot få rätt bra när han är själv vintertid...
          Skit fiske!
          Gösta

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av fiskarlennart Visa inlägg
            Är det bara ett par meter djupt så kan man använda ett vanligt VM-spö som man använder vintertid. Den största skillnaden mot vinterpimpel är att abborren är oerhört mycket mer aktiv den attackerar pirken intensivt.
            Visst är det så Lennart!
            Jag har båtpimplat i Vättern mellan Huskvarna-Gränna nedanför Ölands rastplats på 5-6 m djup o man kunde se abborrna nappa. 4-7 hg var vanligt. Kul som 17
            Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


            /Stefan

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
            0 svar
            141 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Najad
            av Najad
             
            Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
            0 svar
            63 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Moddifier  
            Arbetar...
            X