Jag räknar inte mina ismetade gäddor alls på samma sätt som de jag fångat på spinn. Detsamma gäller det fåtal gäddor jag fångat på dragrodd eller trolling. Var och en får syssla med de fiske som de tycker känns kul, men för egen del är uplevelsen inte alls densamma med ismetad gädda som en gädda jag lurat hugga ett artificiellt bete. Jag håller med OF när det gäller detta.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ismete vs vanligt spinn/jerkfiske
Collapse
X
-
Hej Hemi; Someday we have to go for the Big Ones!Ursprungligen postat av Hemi Visa inläggBra sagt. Sen förstår jag inte att OF ideligen måste göra reklam för levande bete...;-)
Old Firehand
Kommentera
-
Hej Lucius; Jo, jag brukade dold bakom mörka glasögon och svarta toppluvan titta mig om så att ingen såg och kände igen mig när jag var ute och ismetade gädda, men det var ju åtskilliga månvarv sedan och fler lär det bli. Förra vintern och nu i vinter har det bara blivit pimpelfångade abborrar, braxar, någon förvirrad smågädda och gös och även en snorgärs. Gäddorna får för mig vara ifred tills skuggorna blir kortare och det kluckar trivsamt runt båten!Ursprungligen postat av Lucius Visa inläggJag räknar inte mina ismetade gäddor alls på samma sätt som de jag fångat på spinn. Detsamma gäller det fåtal gäddor jag fångat på dragrodd eller trolling. Var och en får syssla med de fiske som de tycker känns kul, men för egen del är uplevelsen inte alls densamma med ismetad gädda som en gädda jag lurat hugga ett artificiellt bete. Jag håller med OF när det gäller detta.
One day spent fishing adds another day to your life!
Old Firehand
Kommentera
-
Japp - som jag skrev, angelfiske är svårare än ismete - helt klart. Så om nu svårt fiske=sportfiske så kan man uttrycka det som att det är mer sportsligt. Att angelfiske i mångas ögon anses vara osportligt beror antingen på okunskap om metoden eller kommer ifrån att många angelfiskare gödslar med massvis med don.Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggAngelfiske med den gammaldags V-formade angelkroken är under mer än hundra år omtalad som den sportsligaste metoden vid isfiske efter gädda!
Det jag tyckte var väl kategoriskt var "påhoppet"
på naturligt levande bete, jag menar att flötmete med ett/två spön inom armlängds avstånd är lika mycket sportfiske som spinn/jerk. Även ismete med ett par spön inom armlängds avstånd anser jag vara sportfiske.
Men när man sprider ut flera spön och måste kuta runt för att kroka blir jag tveksam om man kan kalla det sportfiske. Själv kör jag oftast fyra spön (sex om det är riktigt trögt och ibland vid pelagiskt fiske), men skulle mer eller mindre bli ledsen om ett nytt PB klev på då jag inte rankar metoden så värst högt. Skulle antagligen spendera många filosofiska tankar om vad mitt PB egentligen är osv.
Men ismetar - det gör jag! Det är en rolig fiskemetod, det kan man inte komma ifrån. Också vid många tillfällen enda sättet att komma till tals med gäddan på vintern.
/Martin
Kommentera
-
God kunskap om sjön
Ismete kräver mkt kunskap om sjöns djupförhållande och heta platser. Den som inte provat ismete. testa att sätta ut typ 5-7 spön på en lite större sjö....eller egentligen på vilken normalstor sjö som helst. Till skillnad mot sommaren när man förflyttar sig snabbt med båt och ekolod så känner man sig plötsligt väldigt blind!
Kommentera
-
Hej Deadbait; Det var kanske min "blindhet" som fick mig att börja tänka! 1967 köpte jag min första "Little Green Box" LFP-300 av Carl Lowrance i USA. Det är ett portabelt ekolod som ser ut som en liten lunchbox. Med ekolodets hjälp kunde jag kartlägga småsjöar och lära mig hitta djupbranter, djuphålor, grynnor, undervattensåsar och vegetation. Green Boxen har också varit till enormt stor hjälp vintertid när det gällt att hitta tidigare lokaliserade topografier och framför allt för att kunna hitta fisken i en sjö. Första gången jag skrev om detta var i sportfiskarnas tidning Svenskt Fiske 1973. Jag tror att artikeln hette Sportfiskarens Spårhund Nr 1 eller Hitta Fisken Utan Hål Genom Isen. När jag tänker närmare efter så hette nog just den artikeln Nick & Nytt om Abborrpimpling. Det blev mycket bråk efter den artikeln! Var så säker! Många inom sportfiskeförbundet ville förbjuda användande av ekolod. Jag försvarade mig då med att skriva att det enda ekolodet gjorde var att ge information. Skulle ekolod förbjudas då borde också läroböcker i skolorna dras in. De gav ju också bara information. Ilskan lade sig så småningom. Idag hittar du ekolod i nästan varenda sportfiskebåt.Ursprungligen postat av Deadbait Visa inläggIsmete kräver mkt kunskap om sjöns djupförhållande och heta platser. Den som inte provat ismete. testa att sätta ut typ 5-7 spön på en lite större sjö....eller egentligen på vilken normalstor sjö som helst. Till skillnad mot sommaren när man förflyttar sig snabbt med båt och ekolod så känner man sig plötsligt väldigt blind!
One day spent fishing adds another day to your life!
Old FirehandSenast ändrad av Old Firehand; 2007-02-23, 12:53.
Kommentera
-
Hehe. Citatet om apan stämmer helt säkert. Och ungefär så känns det. När man väl kommit på hur man ska göra och förfinat sin utrustning - då skulle man lika gärna kunna montera en amerikansk vevauppfiskenmotor på spöna, eller låta en apa sköta fisket. Endast shack-momentet blir intressant.
Fast jag tycker ändå inte att det är mer eller mindre sport än vevfisk/knyckfiske - så länge inte orimligt många spön används eller fiskaren har dålig kontroll över prylarna.
Någon beskrev någon gång spinnfiske (efter öring? Men säkert samma för gädda) med orden (ungefär): "Man kastar ut och vevar in, när man inte kan veva in så har man en på." Och svårare eller mer komplext/sportsligt/förfinat behöver det ju inte vara - vilket många stora svenssongäddor årligen bevisar."A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709
Kommentera
.
Kommentera