Ismeteregler i skärgården - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismeteregler i skärgården

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ismeteregler i skärgården

Hej alla fiskare jag tänkte informera om vinterns ismete vad som gäller.När ni ismetar så är det reglerna för fria fisket som gäller och det är alltså ett spö per man som är ok och inte fler. Det finns områden som säljer kort för dom som vill nyttja fler och det är bla på tdavattnen. Det kan vara bra för fler att känna till så det inte blir tråkigheter med beslagtagna spön för dom som bara hade okunskap. Fish on

hehe det där viste jag inget om. Gäller det bara ismete? eller är det så över lag i östersjön, för alla fisken, att man bara får ha ett spö per person?

Kommentera

Fiska som ni vill, jag tänker inte åka ut och mete med 1 spö. Jag har och kommer alltid köra 4 spön på isen...
      sigpic

Kommentera

Så det har kommit en prejudicerande dom, eller är det bara skitsnack och tolkningar som vanligt?
        "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg
          Så det har kommit en prejudicerande dom, eller är det bara skitsnack och tolkningar som vanligt?
          Dom föll i våras och otydlig som vanligt men det framgick tydligt av domen att fria fisket innebär ett spö per man ,det var en dom mot flerspömete men gäller även på islagda vatten.Jag skrev om domen på en annan länk på fiskesnack och la fram texten där.Denna länk var mest för att sprida reglerna för att minska missförstånden och ge kunskap.Här är text ur domen.

En sådan tolkning av vad lagen anser med handredskapsfiske ger vid handen att sådana metoder som,liksom angeldonsfiske,går ut på en systematisering av fisket i syfte att bedriva det i större skala inte faller inom undantagets tillämpningsområde och därför inte tillåtna metoder.Bedömningen blir därför att fiske med flera samtidigt uppställda fiskespön är en sådan metod som inte är tillåten.
          Nu behöver man inte tveka om vad som gäller längre,man kan inte fiska med fler än ett spö åt gången om det finns rulle på det och man kan möjligtvis fiska med två toppknutna metspön samtidigt.Nu är det klarlagt till slut.
          Senast ändrad av mikwed; 2007-12-13, 10:35. Anledning: tilläg till text

Kommentera

Ursprungligen postat av Simonb Visa inlägg
            hehe det där viste jag inget om. Gäller det bara ismete? eller är det så över lag i östersjön, för alla fisken, att man bara får ha ett spö per person?
            Det gäller på alla vatten man fiskar på som går under det fria fisket och det är ett spö per man om man fiskar på vatten som inte är tdavatten eller liknande.

Kommentera

Kan du länka till tidigare tråden? Jag kanske letar uselt, men kan inte hitta den. Skulle vara kul att läsa hur stolligt de tolkat lagtexten om de lyckades fälla någon för flerspömete. Vet du ifall det kan tänkas bli en prejudicerande dom?

Jag gjorde en rätt grundlig genomgång av alla dokument (och lät en jurist kika på dem) och ringde till fiskerikonsulenter (varav Stockholms var den enda jag pratade med som hade invändningar mot fler spön) "förr" när jag ismetade.

Kommentera

så fjantigt. finns nog ingen som åker ut med 1 spö själv kör jag 4.

Kommentera

I tätbefolkade stockholmsområdet är det inte så fjantigt. Hundra ismetare, med 4spön var visar mörtarna för ganska många gäddor under en vinter. Stora vatten, men det är där fisken samlas som det fiskas hårdast. En stor del av gäddorna får känna på krok under vintern, vore bättre om dom fick vara ifred.

Hade det inte ismetats alls, hade det simmat fler tior i skärgården. Fler tior att knipa på roligare metoder, för fler fiskare.
                  Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Många fiskar ju dessutom när det är på tok för kallt för säker återutsättning, och har prylarna på sådana distanser att gäddorna ofta sitter rejält illa.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    2 svar
                    504 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lyly19
                    av lyly19

Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
                    2 svar
                    356 visningar