sitasjaur - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

sitasjaur

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• sitasjaur

Är det någon på forumet, som har fiskat i sitasjaur.jag har planerat att fara
    upp dit under vecka 15.med utgång från Ritsem.det blir ett nytt vatten för mig.
    kom gärna med några bra tips om bra vatten för röding.

Om du skall sommarfiska så är Sårkåjåkka en bra älv, har fått ett flertal stora rödingar och laxöring i den, flertal på över 2 kilo. Om du fiskar på södra stranden är det Jokkmokks kortet som gäller och den norra stranden Gällivare. Strax norr om den finns sjön 666 jävulssjön, mycket stor röding, men även mycket svårfångad, den går på botten och äter snäckor, det skrammlar om den när du får upp en.
    Även IS sjön Marggojavvre ligger på 1000 meters höjd, är det röding, men vid kall sommar är den isbelaggd nästan hela sommaren. Kring utloppet från Mattajavri och även passagen mellan Mattajavri och Kabtåjaure går det att fiska, om du befinner dej på Sitasjaure. När man lodade för djupet på Sitasjaure så stötte lodet på stora stim, men sjön är så stor och djup så något fiskeställe på den sjön går inte att säga.

En mycket trevlig sjö är Läibbajevrre, med en underbar tältplats och strax nedanför den banansjön, garanterat fisk. Vandrar du längs stigen mot Norge från Läibbaj. så finns det småsjöar på kalfjället,
    Skajdejåhka som det vid vissa tillfällen är riktigt bra.

Sedan har jag några sjöar till som jag besöker, återkommer efter påsken, skall upp och vinterpimpla röding. Har du fler funderingar, så återkom, har varit i alla sjöar runt Ritsem.

Kommentera

jag har hört att fisken närmast lappbyn har mask i sig.... Sen så vet jag att det finns stor röding i Gätsak(Kätsak)
      bakomkolven.blogspot.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
      2 svar
      359 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Sadda
      av Sadda

Arbetar...
      X