Jag har tänkt hamstra på mig lite mört inför ismetet i frysen. Finns det ngn bra metod som gör att de håller sig frächa i 2 mån ?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Förvara mört i frysen ?
Collapse
X
-
Jag fryser in 5 st i en plastpåse och när noggrann med att de ska ligga utsträckta, inte ha böjda fenor och så. Ibland lindar jag plastfolie mellan varje mört för att kunna ta ut dem en och en, men numera så räcker det med att tina dem i någon timme på diskbänken innan fisket för att kunna separera dem. Mina mörtar som jag använde förra året till ismete i december hade varit frysta sedan juni samma år, de var jättefina då jag tog fram dem.
Vitfisk verkar man kunna frysa ganska många månader då de inte är så feta, strömming och makrill däremot härsknar på någon månad eller två. (Iofs behöver inte det var dåligt, har haft fint fiske på riktigt härsken strömming...)
Kommentera
-
Jag brukar smasha dem i marken, då fördelas trycket så de inte blir trasiga, och de blöder bara på insidan.Ursprungligen postat av pasi75 Visa inläggHur skall man döda mörten bäst ? Låta dem självdö, eller ?
Annars knackar jag dem ordentligt med flatsidan på en morakniv, också det för att inte förstöra fiskens huvud och få den att blöda ur onödigt.
Kommentera
-
Jag skulle gärna köra smågäddor... men orka stå och fiska efter 3 hg gäddor när man kan dra 3 hg mört så mycket enklare.
Förstår dock din poäng, Scaner, tror dock att folk gråter mindre över en 3 hg gädda än en 100 hg's....
...eller menar du för att invertera trådskaparens mening, hur hamstrar man bäst gäddor i frysen för mörtmetet?
Kommentera
-
Det finns miljoner småmörtar, men inte miljoner stora gäddor. Förstår inte alls vad du menar, men förstår vart du vill komma.
Sump mm funkar ej, bor för centralt !
Scanner får gärna komma å visa hur han fångar mört på nyisen, då det är nästan omöjligt här i norr. Första månaden är de grymt svårflörtade, även med mäsk !Senast ändrad av pasi75; 2008-08-16, 22:30.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse

Kommentera