Hur agnar man? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur agnar man?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur agnar man?

Hej..
    Komihåg att jag fiskade på vintern som barn med levande mört. Tyckte det var jättekul och vill gärna testa på det igen men nu är problemet att jag inte riktigt kommer ihåg hur man gör. Så nu vill jag veta hur och var på fisken man fäster kroken samt vad man ska ha för krok. Och om det är något mer än det som behövs?

http://www.fiskesnack.com/forum/show...ghlight=Ismete

Kanske till någon hjälp.

I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
    http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
    http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

meen söök innan du lägger upp en tråd ! vet inte hur många trådar det finns om samma sak, tex hur jerkar man eller bästa jerkrullen söök ! antingen här på forumet eller på google

Kommentera

MP - Var lite snäll nu! Inte lätt som ny att veta hur forumet funkar! Inte lätt att hitta heller!

Du kan söka på exempelvis, ismete ,angling, gäddmete

Lycka till!
        Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
          MP - Var lite snäll nu! Inte lätt som ny att veta hur forumet funkar! Inte lätt att hitta heller!

Du kan söka på exempelvis, ismete ,angling, gäddmete

Lycka till!
          sorry, överreagerade kanske lite, men börjar bli hyffsat trött på dom här trådarna nu

Kommentera

hihi, det blir vi alla ibland!

Peace!
            Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Enklast ær væl att inte læsa dem

Kommentera

Ursprungligen postat av zoiiLan Visa inlägg
                Hej..
                Komihåg att jag fiskade på vintern som barn med levande mört. Tyckte det var jättekul och vill gärna testa på det igen men nu är problemet att jag inte riktigt kommer ihåg hur man gör. Så nu vill jag veta hur och var på fisken man fäster kroken samt vad man ska ha för krok. Och om det är något mer än det som behövs?
                Hej Robin Blomqvist, Det finns säkert böcker på biblioteket där du kan läsa om angelfiske från isen. Äldre tiders populära isfiskemetod, angelfiske efter Gädda och Gös har under de senaste 10 - 12 åren mer och mer ersatts av ismete med spö och rulle.

Förr användes angeldon med visuellt synbart angelspröt (vippa) med signalröd kork eller knallkork, V-formad angelkrok och levande mört. Angelfiske kräver betydligt mer av sin utövare än exempelvis ismete med självfiskande mörtar.

Det finns fyra välkända isfiskemetoder med levande bete: angelfiske, ismete, saxfiske och ståndkroksfiske. Ismete ligger närmare ståndkroksfiske (yrkesfiskemetod) än angelfiske.

Liksom angelproffsen tycker jag att angelfiske med äkta V-formad angelkrok är den sportsligaste metoden vid isfiske efter Gädda! Vid angel måste du blixtsnabbt vara framme vid hålet, ta den utlöpande linan mellan tummen och pekfingret och kroka Gäddan när hon vänder mörten för att svälja den. Sedan måste du hålla press på Gäddan tills du snabbt kan dra upp henne ur hålet och allt i ett svep. Går Gäddan förbi hålet då är hon borta.

Vid alla de tre andra isfiskemetoderna (ismete, saxfiske och ståndkroksfiske) fastnar Gäddan oftast "automatiskt" av sig själv." Bedriver du exempelvis ismete med flera spön i en Gäddlekvik kan du drilla en Gädda medan fem eller sex självkrokade Gäddor står och väntar på att bli uppdragna genom andra borrhål i närheten.

Go for the Big Ones!
                Old Firehand
                Senast ändrad av Old Firehand; 2008-11-25, 16:21.

Kommentera

[QUOTE=zoiiLan;385066]Hej..
                  Komihåg att jag fiskade på vintern som barn med levande mört. Tyckte det var jättekul och vill gärna testa på det igen men nu är problemet att jag inte riktigt kommer ihåg hur man gör. Så nu vill jag veta hur och var på fisken man fäster kroken samt vad man ska ha för krok. Och om det är något mer än det som behövs?[/QUO

Enklast att köra en trekrok under mörtens ryggfena. Fenan sitter fåst på ett ben i kroppens längdriktning. Bäst precis under det benet (5-7 mm under ryggen) och inte långt ner på kroppen, då skadar du mörten. Glöm inte tafsen..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                  2 svar
                  448 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg lyly19
                  av lyly19

Arbetar...
                  X