Ursprungligen postat av Sg
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Flourcarbon som gös/gädd tafs vid ismete?
Collapse
X
-
Tror det ær du Mads som ær så mkt duktigare æn "Proffen"! Det ær inte FC som gør skillnaden?
Så vattenytan gør FC synlig igen, før att ha varit osynlig under vattnet?
Dær jag ær nu ser man 20-30m ner i vatttnet. Barracudorna viker undan 2-3dm ifrån betet med 0,90mm FC.
Med tunnare singelstrand wire hugger dom inte varje gång, men oftare!Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.
Kommentera
-
Själv kör jag med hela klabbet, FC, surflon, canelle, wire, fetaste TothProof osv.
Försöker övertyga mig med trenden att FC är bra när fisket är trögt på borre och gös.
I andra fall, ex. sutar/ruda-mete kör jag FireLine hela vägen till kroken och har fått mycket bättre än andra många gånger och de har haft FC. Skall sägas flötmete med betet på botten då. Tror inte fisken kan skilja på FL och annat grums på bottenEgenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se
Kommentera
-
Knyter ni på FC.n direkt på huvudlinan då?
Eller kör ni med lekande. Så dom ser ut som, vanliga tafsar.
Push-up vilken storlek på FC.n kör du, vid efter gös o abborre?
Jag har hört 0.35 är lagom. Men där jag fiskar, finns det gott om gädda.
Då är väl det bättre med grövre storlek?
Kommentera
-
Har länge kört med ståltafs till göstrollingen pga gäddrisken. Fått bra med gös men började mixtra lite med olika tafsar i somras.
Samma beten, med ståltafs, utan tafs, samt FC. Ingen skillnad efter de passen jag testat detta. Har fått lika mkt/lite gös oavsett...Senast ändrad av Manhood; 2008-11-03, 23:00.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inläggDu överträffar dig själv gång på gång...
Kommentera
-
Hasse, jiggfiske 0,35-0,40 i så fall, men då ska det vara lite gädda i vattnet. Vi mete efter borre kör jag 0,23-0,25 och gösfisket 0,40. Men då ska det vara lite gädda som sagt.
För tunna tafsar och livlig betesfisk kan resultera i trassliga tackel, likaså med lång tafs och supratress som är mjuk som en tråd.
Ismete på gös och drilla med spö är FC hopplöst om det finns gott om mindre gädda, knyckarna bli hopplösa och afsbrott för vanligt, däremot handdrillar du med känsliga fingertoppar är det sällan en FC går av. Man kan enkelt barra släppa fisken när den vill vända nedåt och sedan bromsa den för att dra uppåt igen.
Är det mycket gädda kör jag uteslutande canelle supratress 8kg's och fiskar betena lite upp-poppade från botten. Poppade beten är förbluffande bra på all fisk btw.
Men som sagt, en dagen krossar jag med min canelle mot FC, andra dagen är FC bättre och tredje si.... är det tafsen, betet eller tekniken för dagen som avgör? Ingen aning faktiskt.Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Kommentera
-
snålheten inom fiskaren
Ursprungligen postat av andreas9 Visa inläggNär jag och Brink var i Blekinge sist drog han 3st 8+ och jag en på runt 3 kilo, han körde fc och jag titan. Detta bevisar ju naturligtvis ingenting men jag skall pröva fc på nästa tur definitivt.
Titan är dyrt, en 10meters spole fc går väl för runt hundringen och den där femhundralappen man skall betala för boan svider rejält mycket mer även om den antagligen kommer hålla längre.
nu är inte det här direkt riktat mot andreas9. men det är roligt hur man funkar i alla fall jag. jag kliver ju gärna in på en fiskeaffär och tjackar beten för 300 kr plus men så fort det är något annat så känns det så jävla dyrt. så fort det inte är beten så blir jag snålheten själv. vet inte om det är någon som känner igen sig?
Kommentera
-
Jag har många gånger kört med tunn wire på ena spöt och tämligen tjock nylon (eller FC) på det andra spöt vid abborr- och gösmete. Nylon (eller FC) ger alltid flest abborrar och gösar (och ovälkomna gäddor).
Det mest extrema tillfället var på grundet i Järnafjärden. Jag metade gös med strömming. Allt var identiskt (samma sorts flöte, samma djupinställning, en lika stor 3-krok i ryggen på en strömming). Enda skillnaden var tafsmaterialet. På ena spöt körde jag tjock nylon och på andra en tunn 7-strand-wire. Slutresultatet blev drygt 20 gösar på nylonspöt och 0(!) på wire-spöt.
Vid bottenstuds efter abborre brukar samma mönster visa sig. Tunn wire => väldigt få abborrar och gäddor. Nylon eller FC => många abborrar och onödigt många gäddor.
Jag har däremot inte märkt någon större skillnad mellan nylon och FC."A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709
Kommentera
-
Intressant, har en helomvänd grej, bottenmetade med poppade löjor i en sjö. 3 spön var, jag hade canelle på alla mina och polarn FC på sina. Jag fick 10-15 gösar och två ålar. Polarn fick knappt hälften.
Men sedan visade det sig att jag låg lite mer på kanten av grynnan vi fiskade på......Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Kommentera