Vikt på sänket vid ismete... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vikt på sänket vid ismete...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vikt på sänket vid ismete...

Vad använder ni för vikt på sänket när ni ismetar?

Jag har fixat egna vippor och skulle behöva blya med 25 g. Dom flesta kör väl med typ 15 g. Jag gjorde det i alla fall när jag körde med köpta vippor. Finns det några nackdelar med att köra 25 g?

För gädda lär det väl inte ha någon större betydelse med 10 extra g... eller?

varför behöver du ett sänke för ismetet? kör du inte linan fritt över bottnen?
    sportfiskeguide i växjö/småland

www.sportfiske-vaxjo.co.nr

Kommentera

Större mängd bly tröttar ut betesfisken snabbare och gör att betesfisken blir stillastående och orörlig efter ett tag
      Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

Ursprungligen postat av braxmax Visa inlägg
        varför behöver du ett sänke för ismetet? kör du inte linan fritt över bottnen?
        Sänket används för att få betsefisken att hålla sig på det djup man vill fiska på och ser till att vippan står spänns ner så att det går att urskilja nappen. Utan sänke slutar det väldigt ofta med att betsfisken står under isen och vippan står rakt upp utan att ha löst ut vilket gör det jäkligt svårt att avgöra när det nappar.

Kommentera

aha,ok, har jag dock aldri gupplevt, men låter logiskt ju! så man har bara ett kulsänke på huvudlinan innan tafsen?

tack för svar
          max
          sportfiskeguide i växjö/småland

www.sportfiske-vaxjo.co.nr

Kommentera

Använder mig av ett lätt skeddrag typ "flutterspon", och spänner ner vippan med hjälp av spöet, knarren ger nog med motstånd.

I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
            http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
            http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av keldor Visa inlägg
              Använder mig av ett lätt skeddrag typ "flutterspon", och spänner ner vippan med hjälp av spöet, knarren ger nog med motstånd.

Fungerar det med, men jag vill oftast ha så lite motstånd som möjligt i rullarna då jag vid ett antal tillfällen har upplevt att gäddor spottar vid för mycket motstånd

Kommentera

Använde mig av 12grams bly förra året men har gått över till 4grams blyn iår, vilket jag tycker fungerar mycket bättre. Mörten blir mycket mer rörligoch fångar mer fisk.

Kommentera

Tycker 8 gram funkar perfekt, kör oftast med det. Men om jag fiskar på djupare vatten kan jag använda ett 12 grams. Vid grundare fiske kör jag oftast med ett sänke på 4 gram.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                  2 svar
                  245 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                  Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                  2 svar
                  344 visningar
                  0 gillar