Hur många cm is behövs.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur många cm is behövs..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur många cm is behövs..

Vad anser ni krävs i cm (kärnis) ingen snö på, för att man ska kunna ge sig ut på en relativt liten kärn..??
    va och mätte isen idag och den va ca 5cm.. Förr hade jag vart ute nu men man har ju blivit äldre och lite klokare(fegare).. trots overall,dubbar mm e det kallt som fan att ramla i..

5cm är lugnt, men finns det kallkällor, genomströmmning så skulle jag vara inte känna mig säker. Man kan ju gå med en isbill, järnspett och dunka mot isen, går den igenom så bör du backa !
    Om det är gädda du skall fiska , så va försiktig fram till hålen vid hugg, de är lättskrämda på nyisen. Man kan ha spöna en bit ifrån hålen
    Hoppas det går bra för dig.
    Senast ändrad av pasi75; 2008-12-28, 14:36.

Kommentera

Ursprungligen postat av christer Visa inlägg
      Vad anser ni krävs i cm (kärnis) ingen snö på, för att man ska kunna ge sig ut på en relativt liten kärn..??
      va och mätte isen idag och den va ca 5cm.. Förr hade jag vart ute nu men man har ju blivit äldre och lite klokare(fegare).. trots overall,dubbar mm e det kallt som fan att ramla i..
      FF säger ju min 5 cm för att gå på så under det är inte att tänka på, personligen vill ja ha min 50cm innan jag ens ska överväga att gå ut på isen, men så har jag ju varit på G att dränka mig när jag körde genom isen med snöskoter för massa år sedan vilket väl gjort mig lite försiktigare.

Åtminstone på mina breddgrader så är det ju mera sannolikt att man kan åka båt året runt framöver som väderutvecklingen ser ut vilket passar iaf mig perfekt

Kommentera

Ursprungligen postat av christer Visa inlägg
        He he, låter som du ramlat i tidigare..men 5 cm KÄRNIS skulle jag bedöma säkert på liten tjärn...GLASKLAR KÄRNis asså. Själv har jag framförallt i yngre år varit ute på tunna isar mätta med tumstock till som tunnast 25-35 mm (gick du in mot vassen trampade du igenom...varje gång du gick fram hålet sjönk isen och vattnet strömmade upp osv..Givetvis livsfarligt på större vatten) .50 mm betraktade jag som betongis..Numera är jag försiktigare..

Men grundläggande kunskap om var isen kan vara mycket svagare, in/utlopp, grund, sund, uddar osv..och en ofta använd isbill för att ha totalkoll är nödvändigt..jag skulle inte ge mig ut på tunna isar utan isbill och isdubbar..Isbillen ger ett 100%-igt svar vid prov.Men Har varit med om att på snöklädd is vid varje slag känt 8-10 cm helt säker is..knallat och knallat och sedan slappnat av bara 10 meter....och sedan släppt mer billen och gått igenom direkt, typ under 20mm...

Tassade på tåspetsarna tillbaks..Nära ögat....

Skulle bedöma att 50 cm kärnis/glasis i liten sjö är jävligt svårt att ta sig igen utan redskap...
        Senast ändrad av Hemi; 2008-12-28, 15:19.

Kommentera

jag skulle vänta tills isen blir ca 8-10 cm då är det bra is . var ute på viken (skaraborgslän) nära land och gick på 3 cm is det knakar bra under skorna . är ju annars kanon isar på gång nu hoppas bara kylan håller i sig

MVH NIMO

Kommentera

5cm är helt lugnt är du tveksam ta en spark me dig har pimplat röding på 3-4 cm is på 10 meters djup

Kommentera

Fiskade på 3,5-4,5cm kärnis igår och 4-5cm kärnis idag. Ser inga problem med denna tjocklek sålänge man är försiktig och har räddningsredskap som isdubbar, livlina och gärna extra kläder med sig ut. Fiska helst inte ensam.

Kommentera

Vari ligger skillnaden i stort och litet vatten? Är det varmare att trilla i i en liten tjärnhåla eller bedöms det helt enkelt som "säkrare"? Märkligt enligt mig.
                Var ute i höstas på 5 cm. Det funkar men stod vi två vid hålet så blev det samma fenomen som Hemi pratade om. Inte SÅ tevligt. :/

Kommentera

tja här på vänern så kan isen brytas upp fort vid tilltagande vind medan en liten sjö klarar sig bättre . har själv sett när isen på vänern börjar brytas upp vid tilltagande vind

MVH NIMO

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddJävel Visa inlägg
                    Vari ligger skillnaden i stort och litet vatten? Är det varmare att trilla i i en liten tjärnhåla eller bedöms det helt enkelt som "säkrare"? Märkligt enligt mig.
                    Var ute i höstas på 5 cm. Det funkar men stod vi två vid hålet så blev det samma fenomen som Hemi pratade om. Inte SÅ tevligt. :/
                    Ett litet isolerat, grunt vatten typ pöl har betydligt stabilare och jämnare vattentemp. och is än ett större..tex i havet/havsis kan pga pga av vindar och strömmar, djupt, varmare bottenvatten pressas upp osv..I Sthlms skärgård tex kan det lätt variera från öppet vatten till lastbilsis...Varationerna och riskerna för sämre is/ för negativa överraskningar är mycket mindre i småvatten typ tjärnar i skogen..
                    Senast ändrad av Hemi; 2008-12-28, 16:26.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    2 svar
                    247 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    2 svar
                    352 visningar
                    0 gillar