Nappalarm vid ismete? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nappalarm vid ismete?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har faktist missat 3st hugg på ca 50 ismetepass med vippor. tyvärr har 2st gäddor haft ena trekroken i svalget. 2ggr har det blåst så man misssat hugget och en gång var vi 3st ute med 15st spön och teamet glömde berätta till mig de hörde en bjällra medans jag krokade av en gädda, och såg sig inte noga för, tills jag såg en av mina vippor stod upp

Fördel med vippor är pris, lite krångel, liten plats, och lever bara om vid hugget.
    Nackdelen är att man kan missa själva hugget vid blåst om man inte är 100% koncentrerad, vilket kan vara svårt vid flera timmars inaktivitet !
    Har haft gäddor som spottat då de hört bjällran, eller mina fotsteg mot hålet då man fiskat grunt, så ett nappalarm som tjuter , kanske inte är så optimalt vid grunt närfiske ?

Men som tur är finns detta underbara forum som vi kan dela med oss av våra kreativa lösningar på diverse saker och tankar

Kommentera

Problemet löst:

Man kör helt enkelt med 6 larm + 2 sounderboxar (helst digitala utan sladdar). Då kan man slappna av och ha 100% koll på läget! Man ser ju exakt vilket spö det nappar på. För säkerhets skull kan man ju även köra med vippor samtidigt - då är man helgarderad.

Man får bara hålla tummarna att larmen med sounderboxar klarar kylan.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Frågan är ju om de verkligen skyggar för ljudet, jag är tveksam efter passet för några dagar sen när vi fiskade med angeldon och skott. (aldrig testat skott innan)

Det small utav bara helvette när vippan löste ut, och gäddorna spottade inte direkt. En sån knall borde låta över mer eller mindre hela sjön nere i vattnet.

Kommentera

Tror inte de direkt skyggar för ljudet, man kan ju ofta få hugg precis efter man borrat, men om man nu tror de så kan man ju köra med endast vippor eller så skaffar man reciver o kör ljudlöst på larmen

Kommentera

Enda nappet jag fått på spö fiskat med larm resulterade i en snabbsimmande gädda som spottade innan jag hann fram. Det låter ruskigt mycket om en gädda tar lina efter nappet. Jag tror defenitivt att de skräms av ljudet! Knallkork är ju inte riktigt samma sak, då är det bara en kort smäll (antar jag).

Kommentera

Ursprungligen postat av Botrik Visa inlägg
              Enda nappet jag fått på spö fiskat med larm resulterade i en snabbsimmande gädda som spottade innan jag hann fram. Det låter ruskigt mycket om en gädda tar lina efter nappet. Jag tror defenitivt att de skräms av ljudet! Knallkork är ju inte riktigt samma sak, då är det bara en kort smäll (antar jag).
              A det är ju skildnad. Eftersom larmljudet är långdraget och knallen tar slut med en gång. Men en knall låter ju väldigt mkt mer :P Men det kan ha betydelse, I dont know

Kommentera

Å andra sidan har jag alltid varit av den tron att jag trott att knallkork skulle få fisk att skygga, innan jag själv testade det. Så det är ju egentligen rimligt att de borde göra det. Frågan är ju om gäddorna kanske stannar till vid knallen, sen simmar vidare när inget farligt hände. Vid larm "förföljer" ju ljudet gäddan när den simmar. Det kanske är mer "läskigt"

Kommentera

Precis så resonerar jag. Tänk dig själv att du tar något och så fort du går från platsen börjar det tjuta bakom ryggen på dig. När du då blir lite skrämd och börjar springa börjar det tjuta ännu mer. I det fallet hade i alla fall jag släppt vad det nu var jag tog och sprungit så fort som möjligt! Man kan ju tänka sig att det skulle kunna vara så för en gädda också..

Kommentera

Klart de skyggar för ljud. Försök smyga er på en gädda samtidigt man har ett tjutande larm i fickan . Fiskar man djupt och isen är hyffsat tjock så hörs nog inte ljudet så störande ! Men på grunt fiske eller tunna isar vill man vara försiktigare

Kommentera

Mina nappalarm (Fox) har funkat bra vid ismete, Jag kan även ställa volymen om man nu tycker att fisken blir rädd eller nåt.
                      [FONT=Verdana]//Flugspöviftaren[/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                      2 svar
                      247 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                      Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                      2 svar
                      354 visningar
                      0 gillar