cm is ?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

cm is ??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• cm is ??

Hur många cm ska isen vara för att vara säker

jag tycker 10-15 cm kärnis kan man vara rätt säker på....
    Malmö Sportmetare

Kommentera

5cm kärnis håller 10cm är säkert.
      Senast ändrad av mp; 2009-02-21, 22:13.

Kommentera

Ja, det beror helt på vilken typ av is, själv har jag fiskat på så tunnt som 4cm, men där går verkligen gränsen. Är det, som i det fallet, knallhård kärnis så funkar det ju bra, men numera vill jag helst ha över 6-7cm. 10-15 håller ju nästan att åka bil på, och då har man missat den bästa tiden på isen! viktigast är att alltid vara 2, att ha kastlinor, isdubbar, ispik och en gnutta eftertanke. Mobiltelefon i vattentät påse är heller ingen dum idé på de första och sista isarna. www.llk.se eller liknande sidor har en hel del tänkvärd info.

Kommentera

Ursprungligen postat av Raamyy96 Visa inlägg
          Hur många cm ska isen vara för att vara säker

Köp en ispik och testa dig fram, isen varierar alltid i tjocklek och ingen kan säga hur många cm som håller eftersom den även varierar i kvaliten.

Speciellt nu när det är snö på isen är det livsfarligt och omöjligt att se hur isen är som man oftast kan annars. Att bara gå rakt fram utan ispik livsfarligt, även om isen är 20cm, är ofta strömmar även i mindre sjöar som gör att den på bara 10m kan gå fran 20cm till öppet vatten.
          sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av danbanan Visa inlägg
            Ja, det beror helt på vilken typ av is, själv har jag fiskat på så tunnt som 4cm, men där går verkligen gränsen. Är det, som i det fallet, knallhård kärnis så funkar det ju bra, men numera vill jag helst ha över 6-7cm. 10-15 håller ju nästan att åka bil på, och då har man missat den bästa tiden på isen! viktigast är att alltid vara 2, att ha kastlinor, isdubbar, ispik och en gnutta eftertanke. Mobiltelefon i vattentät påse är heller ingen dum idé på de första och sista isarna. www.llk.se eller liknande sidor har en hel del tänkvärd info.
            Nummer1 är verkligen ispiken. Använder man den och skallen på rätt sätt trillar man inte i, och har såledens ingen andvändning av isdubbar, flytoverall och mobil.

Kan verkligen inte förstå folk som köper flytoverallen före ispiken och sedan bara går rakt ut? Man ser en del skräckexempel när man är ute.

En gång kom ett par fullvuxna skridskoåkare och drog över en stor fläck med riktigt tunn is (jag gick inte ut på den med dåvarande 60kg), stannade till vid oss och frågade "hur tjock är isen?".

Inte speciellt konstigt att dom trillar i, bara åker i full fart utan att kolla isen...
            sigpic

Kommentera

Jovars, men precis som vid båtfiske bör man äl förbereda sig på att även det värsta faktiskt Kan inträffa. Jag har själv gått genom isen ett antal gånger och är väl medveten om farorna, men jag kan ärligt säga att inget av doppen varit särskilt fasansfullt eller skadat mig på något sätt. Antagligen beror det på att jag alltid kommit upp snabbt och att jag haft isdubbar på mig, att ha plurrningsövat tidigare är dock kanske den största hjälpen, det lär en att inte få panik. Sen är det ju inte vattnet som dödar utan kylan, och även i vattnet spelar kläderna mycket stor roll (som erfaren plurrare kan jag varmt rekommendera underställ i ullfrotté)
              precis som du skriver flode, så gäller det att känna sig fram. jag föredrar dock att slå med billen före en "riktig" 3stegspik, eftersom man kan lära mycket av sprickorna som blir.

Kommentera

Ursprungligen postat av danbanan Visa inlägg
                Jovars, men precis som vid båtfiske bör man äl förbereda sig på att även det värsta faktiskt Kan inträffa. Jag har själv gått genom isen ett antal gånger och är väl medveten om farorna, men jag kan ärligt säga att inget av doppen varit särskilt fasansfullt eller skadat mig på något sätt. Antagligen beror det på att jag alltid kommit upp snabbt och att jag haft isdubbar på mig, att ha plurrningsövat tidigare är dock kanske den största hjälpen, det lär en att inte få panik. Sen är det ju inte vattnet som dödar utan kylan, och även i vattnet spelar kläderna mycket stor roll (som erfaren plurrare kan jag varmt rekommendera underställ i ullfrotté)
                precis som du skriver flode, så gäller det att känna sig fram. jag föredrar dock att slå med billen före en "riktig" 3stegspik, eftersom man kan lära mycket av sprickorna som blir.
                Instämmer, klart man inte skall snåla in på säkerheten, men att köpa utrustningen i rätt ordning känns väldigt viktigt. Ser ADLRIG att någon annan använder ispik när man är ute, lite skumt.

Kan bara hålla med dig, att under ordnade former testa att plurra är nog väldigt nyttigt.

Givetvis menade jag isbill, den ger tydligare svar än piken och hugger upp stoooora hål
                sigpic

Kommentera

så jag ska köpa först ispik och isdubbar ??

Kommentera

precis.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    2 svar
                    447 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lyly19
                    av lyly19

Arbetar...
                    X