Få hugg med 3-krok. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Få hugg med 3-krok.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Få hugg med 3-krok.

Tja.

Har haft ett ganska lyckat isfiske denna vintern, med ca 120 gäddor på 8 pass. o kanske lika många bommade. Så att hitta gäddorna har ju inte vart nåt problem.

Vad som dock har blivit ett problem, eller ett typiskt "I-landsproblem", är att jag har nu bytt ut angelkroken till dubbla 3-krokar. so far, so good. Vi satt i söndags och räknade lite på antal hugg o när dom huggit o lite sånt tjafs. Så kom vi på att större delen av huggen har kommit på angelkrok, vilket visar sej ganska lätt uträknat eftersom vi nästan vid varje tillfälle kört med ca 12 don med trekrokar, och ca 4 don med angelkrokar. Vad beror detta på?? Vår enkla teori blev att fisken på angelkrok, beter sig mer skadat vilket den givetvis oxå är, om man jämför med trekroksbetena.

Någon som märkt samma tendens? Ska man "skada" mörten på trekroken litegrann för att locka mer hugg? Vad tror ni?

// Lilja

Att skada betesfisken mer för att fånga fler gäddor som man sen släpper tillbaka kan ju ge den etiska debatten en riktig injektionsspruta.

Kommentera

Fisken kanske är trög och ratar fiskar som rör sig för mkt. Testa köra tyngre sänke på donen med 3krok så lär det inte skilja sig så mkt sen.

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddJävel Visa inlägg
        Att skada betesfisken mer för att fånga fler gäddor som man sen släpper tillbaka kan ju ge den etiska debatten en riktig injektionsspruta.
        Jo, du har en poäng...
        Valet står mellan skadad betesfisk på trekrok, eller betesfisk på angelkrok, känns som att de e sak samma. men förstår vad du menar och tycker vanligtvis att man ska minimera lidandet för både betesfisk och fångst...

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
          Fisken kanske är trög och ratar fiskar som rör sig för mkt. Testa köra tyngre sänke på donen med 3krok så lär det inte skilja sig så mkt sen.
          Det är ju bra, har inte ens kört med sänke, borde jag testa...

Kommentera

Tjena lilja =)

120 gäddor på 8 pass är bra , därför du inte har kunnat stå i b-laget..
            Låter konstigt att du har fått mer gäddor på angelkrokarna .Som du säger blir ju mörten automatiskt mer skadad och även livsflängden försämras ... Och med 3 krok är dom mer "pigga" som borde också att ge mkt hugg . Jag kör med både 3 krok och angelkrok och jag har inte märkt någon skillnad.. Men enligt ditt facit ger angelkrokarna mer fisk , eller har du helt enkelt hittat 4 hot spotts hål till dom angeldonen ....

ha de gött !

// Simon

Kommentera

det är fusk att ha trekrok till angling. det vet gäddorna så dom vill inte hugga.
              en skoldag = förstörd fiskedag

Kommentera

Ursprungligen postat av Liljamannen Visa inlägg
                Det är ju bra, har inte ens kört med sänke, borde jag testa...
                Inte haft sänken? Då förklarar det nog saken för, vart tar de vägen då? Min tro är att de nog inte är där du vill i alla fall.
                Gör som Simon sa.

Kommentera

Jag håller med.. Jag och en kompis brukar vara ute och fiska tillsammans jag har ismete spön som är ner blyade medans han kör med gamla jävla angeldon men nog fan är det han som drar mest fisk...

Kommentera

Jag håller inte med. Har visserligen bara kört ett pass med både angel och trekrok i vinter. Då gav trkrokarna betydligt fler fällningar. Men jag kör med bly 7-14gr. Dessutom började jag blinga mina mörtar med tex lyspärla på linan ovanför tafsen. Detta gjorde stor skillnad så inför nästa säsong så är alla donen utrustade med lyspärlor. Visserligen körde vi de sista två passen på säsongen i mulet skitväder, regn och snö men det var stor skillnad på fällningarna då vi körde på djupare vatten.
                    Hej, Torsten
                    Hej, Tok-Torsten

It's not the kill, it's the thrill of the chase.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    2 svar
                    499 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lyly19
                    av lyly19

Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
                    2 svar
                    348 visningar