Angeldon - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Angeldon

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Används knallkorkar än idag?
    Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
    Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
    Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Kör ismete istället. Då kan man ha tex en ålbjällra som nappindikator.

Dessutom är det mycket roligare.

Kommentera

Jag ska nog köpa ismetespö senare i vinter, om det blir is villsäga... annars kör jag med haspelspöt somvanligt
        /Lazinko

Kommentera

Den modell av knallkorksalarm du ser på bilden är den klassiska varianten. En mycket väl fungerande modell men den är kändslig för vindfällningar. Vinden kan nämligen blåsa linan av signalfjädern och det får fjädern att utlösa slagmekanismen. Det kan bli rena kriget på isen om vindkårarna kommer från olika håll.
          Om vinden kommer stadigt frår ett och samma håll sätter man donet så att fjädern böjs mot vinden. Då kan inte linan blåsa av lika lätt men när vinden är kyttig fungerar inte den tekniken.

Vissa kluriga angelfiskar bygger därför om sina don. De gör ett litet hack i spolväggen och placerar slagmekanisken så att när rullen börjar snurra kommer hacket att stöta till slagmojängen. Det blir en säkrare larmanordning. Jag har sett det där på bild i någon gammal FJ elle FFA men kommer inte ihåg detaljerna exakt.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Originally posted by BeBest
            Vissa kluriga angelfiskar bygger därför om sina don. De gör ett litet hack i spolväggen och placerar slagmekanisken så att när rullen börjar snurra kommer hacket att stöta till slagmojängen. Det blir en säkrare larmanordning. Jag har sett det där på bild i någon gammal FJ elle FFA men kommer inte ihåg detaljerna exakt.
            Har själv experimenterat hejvilt med denna modell men tyvärr funnit den ganska dålig pga 1. man kan inte fylla rullen med så mycket lina man vill vilket gör att fisket blir begränsad till grunt fiske. 2 när man tar bort en tårtbit ur spolen får man lättare överslag på linan dvs när en gädda rusar ordentligt så roterar spolen i så hög hastighet att linan lätt har en tendens att hoppa runt spolen och träpinnen vilket gör att det blir tvärstopp.= förtvivlan.

Men forskningen pågår för fullt i mitt lilla lab

Kommentera

Större spolar för att undvika övervavning, firelinespolar och liknande är klockrena!!!!
              Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
              Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
              Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
              2 svar
              247 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg ArvillaKovacek  
              Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
              2 svar
              356 visningar
              0 gillar