STorlek mm.. ?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

STorlek mm.. ??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Isborr

Fisker man etter gjedde på isen bør man ha et isborr på minst 200mm (Såsant det er gjedder på 10+ der man fisker). Brukte et 155mm borr før, helt til det bet på ei rognstinn purke. Var gras og grums i hullet, så det var ikke mulig å se noe. Det eneste som var sikkert var at det var noe der nede, funderte om en krok hadde satt seg fast eller noe. Lirket ned et litet klepp og kjente at noe var i hullet. Fikk dratt det noe opp i hullet. Så fikk vi se et hode som dekket hele hullet. Stakk ned hånden og fikk tak bak gjellene, ettersom kleppet røyk noe før. Opp kom ei gjedde på 10,5+ og 107,5 cm. Gjedda var større enn hullet! Fikk den akurat ned igjen. Tok ikke lang til før jeg hadde gått til anskaffelse av et 200mm borr da. Da kan man da få opp fisk på 13-14 kilo. Noen fiskefrender hadde på et drog på 14-16 kilo forige ismeite sesong, og hodet var bredere enn 200mm hullet. Så det optimale for ismeite der det går STOR gjedde er igrunn et bor på 250mm.
    Gjedda

Kommentera

En borr på 250mm, är ni lika starka som guvenören i Kalifornien eller är den motordriven?
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Originally posted by Farb
        För en 15+ krävs att du borrar ett hål på 200 mm och sedan hugger upp hålet med isbill till minst 350 mm (talar av egen erfarenhet) tappade en gädda i den kalibern pga för litet hål! Och jag kommer aldrig göra om den tabben igen.
        Huva! Om du räknar omkretsen på ett 200 mm-borr så är detta ca: 62 cm. En grymt välkonditionerad gädda är sällan öven denna dimension. Min största var på 61 cm. Visserligen önskar man marginaler och lite spelrum vid drillning och landning men att påstå att det KRÄVS att du hugger upp hålet med isbill på en 15+ gädda är lite att ta i. 350 mm? gäddor med omkrets över 110 cm existerar väl knappast?
        Med ett 200 mm-borr kommer du knappast aldrig hamna i ett läge där fisken inte kommer upp. Har man kosing och möjlighet så är ett motordrivet 250-mm borr givetvis att föredra. Ju större spelrum desto säkrare drillning. Fördel även att kunna styra upp fisken upp i hålet. Det är oftast när fisken ska styras in under och upp som små hål är svårhanterliga.

Den där erfarenheten får du gärna berätta om. En 15+ gädda och minst 350 mm hål....

Kommentera

jag har fått gädda på 7-8kg när jag anglar ur 110mm hål. det var bara att köra ner armen så huvudet kommer in i hålet. sen kom den av sig själv
          Bajen forever!

Kommentera

Har varit med å proppat 150mm hål med 6+ gös och 9+ gädda....200mm för å undvika detta!
            Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
            Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
            Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
            2 svar
            247 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg ArvillaKovacek  
            Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
            2 svar
            355 visningar
            0 gillar