Jag får knappt sår av gälgrepp, förstår inte hur alla lyckas hela tiden?!
Jag har bara blött kraftigt en gång i år, det var när jag och mina brorsa gick och spinnfiskade i en sjö och fick ett par gäddor var. Tyvärr så hade vi varken kniv, tång eller något verktyg att kroka loss dom med så jag körde in hela handen hos några gäddor på 2-4kg, då fick jag lite sargade händer, men jag får det aldrig i landningen, ändå har jag landat 2st på 7kg och ett par på 5-6kg i år.
Det är bra mycket lättare att landa stora gäddor med gäddgrepp. De flesta 'mindre' såren på ovansidorna av fingrarna har jag fått när jag tar gälgrepp på mindre gäddor för att få dem att öppna munnen...
Sen fick jag en huggkrok i present av min bättre hälft efter att jag fick en 4-kilos hängande i en krok från handen, samtidigt som den hade ruskat till på huvudet och gnagt till på handen. Tre smaskiga köttsår som blödde under en vecka... Har tre månader efter ordentliga ärr!
Jodå, jag tar fortfarande gälgrepp, men kommer inte att göra det från isen när jag inte ser hur krokarna sitter... Då får det bli en munihuggkrok i underläppen...
Jag har landat alla mina gäddor på ismete med "hjälgreppet"(och många andras med) och tycker det går hur smidigt som helst. Självklart har man råkat få ett och annat sår men det tillhör numera ovanligheterna. Tar man det bara lungt och sansat så brukar det bli bra.
Visst ökar det chanserna om man tar det lugnt och försiktigt... Har också tagit några hundra fiskar i gälen, upp till 9,2 kg... Tog det lugnt med den som fastnade också...
Tyvärr så var den inte tillräckligt uttröttad (märkte jag), wobblern hängde på andra sidan munnen och ändå slog den till så den åkte över på min sida, in i handflatan samt sprattlade till så jag tappade greppet och handen åkte in i svaljet och fick skapliga köttsår... sen hängde den i kroken och levde rövare i ett par sekunder innan den (tack och lov) släppte...
Blev finkirurgi med en Bacho tång innan jag var klar... Den gäddan gjorde att vi missade att komma på 8 eller 9:e plats i värtan kupp. Nu kom vi på 15:e... (inte dåligt det heller)
Det j..vliga var att det fanns en lipgrip i båten, men den kunde jag inte använda på gäddan innan som hade kroken genom både över och underkäke... Så jag tänkte inte på att använda den till den här gäddan heller... Har dessutom alltid föredragit gälgrepp framför lipgrip... i alla fall tidigare...
Gälgrepp är bra... Men ha med en riktigt bra avbitartång om olyckan skulle vara framme... Och det kan man inte gardera sig mot... har jag märkt!
Har varit med om liknande sak Danne67, fast det var min polare som satt fast då. Vi hade åkt en ganska lång bit med båten för att fiska på lite heta platser, och såfort vi börjat fiska hade vi tagit ett par gäddor. Sen fick polaren på en liten snipa på kilot som var rätt bra krokade så han tog den med nackgreppet och skulle lossa den, men då började gäddan sprattla, ena zalt kroken i handflatan och den andra i gäddan. Gäddan sprattlade som besatt i kanske en halv minut innan vi fick loss den från vobblern.
Sen fick vi ta en avbitare och klippa av kroken och dra ut krokspetsen genom ett nytt hål i handflatan.
Kommentera