jag har funderat på att kanske ta o testa ismeta med en guldfisk eller så, antar att dom e jävligt dyra men det vore kul att testa någon gång, någon annan som testa fiska med någon exotisk fisk i sverige efter typ gädda gös??
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
alternativt bete
Collapse
X
-
Guldfisken, Carassius auratus, är nära släkt med rudan, Carassius carassius. Somliga vill göra gällande att den är en underart av rudan och kallar den Carassius, carassius auratus medan man då vill kalla huvudarten, Carassius carassius carassius.
Guldfisken tål kallt vatten bra om och endast om den får vänja sig vid det under en längre period. Det betyder i praktiken att om du vill meta live-bait så har du haft fisken i ett kar där du succesivt sänkt temperaturen ner till nära 0° C.
Önskar man nu försöka få den att överleva denna härdningsprocess, så bör man inte gå längre än ner till 10° C. Därefter är du definitivt inne på riskområdet för vad den arten tål, dess mer sönderavlad, ”förädlad”, dess mera känslig!
Vad händer då om man hivar i en guldfisk med en kroppstemperatur i närheten av 10°C i ett iskallt vatten? Den köldchockas och lägger av! Är med all sannolikt kvävd på grund av gälkramp inom några minuter. Rudorna går normalt i dvala vintertid och överlever på så sätt även vatten som bottenfryser vid stränga vintrar. Dammförsök med guldfiskar har visat att de inte är lika stryktåliga. En ordinär trädgådrsdamm med guldfisk på hösten är en ordinär trädgårdsdam med död fisk på våren. Dammodlare tar in sina guldfiskar och Koi-karpar när temperaturen går ner mot 10°C och låter dem stå i ett svalt utrymme.
Vill du meta dead-bait så behöver du inte göra så mycket mer än att slå ihjäl fisken och kroka på den. Men det blir väl som att slömeta med en Bull Dawg.
Jag tycker inte du ska försöka meta med guldfiskar.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Mina "akvarie" borrar säger då inte nej till en guldfisk eller snarare slöjstjärt (all fisk som är lagom går ner) som jag matat dem med ett par gånger (och jag tycker mindre synd om dessa än mörtarna jag kör vid mete).
Men mina borrar är inte särskilt kräsna då huvudsaken är att det är "riktig" föda man ger dom och inte någon artificiell wobbler eller jigg (jag har provat utan krok).
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Kommentera