Jag kör med uptrace (dvs. tafs ca 50cm med sänket på. som jag monterat beteslås på). så jag har ganska korta kroktafsar ca. 15-20cm. Min teori är att gäddan lättare får tag i bytet med kort tafs och att man får betet på djup med felmarginal på 15-20cm medans den som kör med 50cm kroktafs får en felmarginal på 50cm osv.. Detta tror jag är ack så viktigt speciellt vid fiske i grunda vatten.
Uptracen förhindrar även att fisken simmar upp när den blir jagad så att gäddan får nylonlinan mellan käftarna och att den sedemera går av. Detta är nog inte så vanligt men jag står hellre på den säkra sidan.
Har inte märkt av att det skulle ha någon negativ betydelse på fisket och jag tycker även det är praktiskt att bara behöva öppna beteslåset för att byta tafs.
Kör även endast med 1 trekrok stl. 4-8 om inte betesfisken är stor (>30cm). Detta för att förhindra djupa krokningar.
När jag var ute ismetade i söndags körde jag med por leader. När jag kom fram till hålet tog fisken lina så jag gjorde mothugg. Upp kom pro leadern kapad rätt av efter översta kroken. Så nu använder jag bara 7 strand.
Kommentera