Tafsar ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafsar !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tafsar !

Hur långa tafsar har ni nä ni ismetar? Och vilk atackel, skicka gärna lite bilder så får jag se hur det ser ut

runt en halv meter....

Kommentera

Samma som mange, typ en halvmeter. Använder både en- och tvåkrokstackel.
      Mvh

Kommentera

Runt en halvmeter, 7-strand 24 lbs till Gädda. Två åttor eller en sexa brukar jag köra.

Kommentera

Haha måste vara jag som e snål har väl ca 30-35cm tafs kanske
          Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

askungen: ofan brukar inte du köra nylon???
            Tube for life

Kommentera

Nepp, inte nu längre

Kommentera

juste till gädda kör jag bara två kroks tackel med antingen bara 4: or eller blandat med 4 : or o 6: or...kan skicka en bild till dig sen om du vill?

Kommentera

Jag kör med uptrace (dvs. tafs ca 50cm med sänket på. som jag monterat beteslås på). så jag har ganska korta kroktafsar ca. 15-20cm. Min teori är att gäddan lättare får tag i bytet med kort tafs och att man får betet på djup med felmarginal på 15-20cm medans den som kör med 50cm kroktafs får en felmarginal på 50cm osv.. Detta tror jag är ack så viktigt speciellt vid fiske i grunda vatten.

Uptracen förhindrar även att fisken simmar upp när den blir jagad så att gäddan får nylonlinan mellan käftarna och att den sedemera går av. Detta är nog inte så vanligt men jag står hellre på den säkra sidan.

Har inte märkt av att det skulle ha någon negativ betydelse på fisket och jag tycker även det är praktiskt att bara behöva öppna beteslåset för att byta tafs.

Kör även endast med 1 trekrok stl. 4-8 om inte betesfisken är stor (>30cm). Detta för att förhindra djupa krokningar.
                  Senast ändrad av Rasmus; 2004-01-16, 11:02.

Kommentera

När jag var ute ismetade i söndags körde jag med por leader. När jag kom fram till hålet tog fisken lina så jag gjorde mothugg. Upp kom pro leadern kapad rätt av efter översta kroken. Så nu använder jag bara 7 strand.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    2 svar
                    247 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    2 svar
                    351 visningar
                    0 gillar