Det är ingen som har varit ute nyligen? =)
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Istjocklek norrort
Collapse
X
-
Var väldigt försiktig med att jämföra isar på olika sjöar, särskilt i början av säsongen.
Om någon säger att det är bergsäkert på Norrviken kan det vara livsfarligt på Vallentunasjön, eller tvärtom.
Det är så många faktorer inblandade, som vind, snödjup, vattentemp o.s.v.
Kommentera
-
Faktum är att på Norrviken (som jag har i närheten) så var det igår nästan ingen snö på isen.Ursprungligen postat av AndreasSpeiner Visa inläggMåste ta och uppdatera:
Är det någon som varit ute på en tur än?
Hoss mig var det 18 minusgrader igår, så man tycker, snart borde isen vara duglig, synd bara att det ligger snö på de flesta små sjöarna..
Det frös alltså först efter förra snöfallet, igår var det tom öppet i mitten av sjön.
Idag kom det lite snö, men bara några cm.
Kommentera
-
Hallå!
- Varit ute idag tittat runt mälaren samt havet... ut mot södertälje.
Mälaren var öppen på de flesta ställena förutom små vikar där det fryst till dock ingen koll på tjocklek. - De flesta mindre sjöar har nog en 2cm i skrivande stund.
Såg även en hel del människor som var ute och tittade isarna för skridskoåkning men de gick inte ut mer än 10 meter efter de billat i isen.
Som Richard sa så är det olika från vatten till vatten så var säkra när ni går ut och ta med er nödvändiga prylar.
En vecka till tror jag iaf det ska få frysa på sen jävlar.. julhelgen kanske som sagt
/MMina Placeringar:
2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike
Kommentera
-
Ursprungligen postat av 7Ur5b67rFör skridskoåkning ?
det är ju ca 50 cm snö i södertäljetrakten
Eino jag vet inte vart du bor ute i skogen men 50 cm låter onekligen mycket ... de flesta partier jag gick igenom idag i skog o mark var 30-35 cm. - På isarna så var det i princip någon centimeter endast ... och det började frysa ute på havssidan ju mer klockan blev idag.
/MMina Placeringar:
2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike
Kommentera
Kommentera