Taktik för Anglingen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Taktik för Anglingen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Taktik för Anglingen

Hejsan på er,
    tänkte ut och angla imorgon. Sjön la sig i Fredags kväll och med -12 grader ute så blir det premiär imorgon.
    Som ni vet så har det blåst och varit riktigt kallt i vekan så temperaturen i sjön har sjunkit riktigt fort och avkylningen fortsätter med det kalla vädret.
    Vart ställler sig Gäddan under dessa förutsättningar?
    Går den ner och söker varmare vatten på stort djup eller räcker det att söka branter med 5-10 m djup. Kan det ha hunnit bildas språngskikt redan och på vilket djup i så fall?
    Tacksam för tips.
    Hej, Tok-Torsten

It's not the kill, it's the thrill of the chase.

Ursprungligen postat av Tok-Torsten Visa inlägg
    Hejsan på er,
    tänkte ut och angla imorgon. Sjön la sig i Fredags kväll och med -12 grader ute så blir det premiär imorgon.
    Som ni vet så har det blåst och varit riktigt kallt i vekan så temperaturen i sjön har sjunkit riktigt fort och avkylningen fortsätter med det kalla vädret.
    Vart ställler sig Gäddan under dessa förutsättningar?
    Går den ner och söker varmare vatten på stort djup eller räcker det att söka branter med 5-10 m djup. Kan det ha hunnit bildas språngskikt redan och på vilket djup i så fall?
    Tacksam för tips.
    Kan säga såhär det blir ju aldrig kallare än 4 grader vid botten, när det gäller att lokalisera fisken så kolla på sjökorten hur det ser ut och om du känner vattnet väl så får du tänka dig en öppen sjö. - När du fiskar kan du ju börja att loda djupet och sedan köra diverse olika djup så hittar du fisken fort.

/M
    Mina Placeringar:
    2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
    2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Jag tänkte att det kanske fanns någon sorts generellt råd. Med tanke på att det är väldigt sdtor avkylning just nu brukar det göra att fisken trycker ner i de djupaste hålorna eller räcker det att söka 5m, 10m, 15m
      Hej, Tok-Torsten

Kommentera

jag brukar lägga på en linje från grunt ut till djupt vatten och om de inte finns nån vidare "brant" så kör jag med nån nere vid botten och sen nån högre upp osv osv.
        har fått gädda precis under iskanten ett par ggr...
        vad är bättre än en fiskehelg med polarna?

Team Skitfiske Skåne (TSS)

Kommentera

Ok det blir nog så som jag kör nu också. Är det idé att sätta don på tex 1m. På våren så sätter vi riktigt grunt påslutet.
          Förra året tog jag med mig ekolodet ut på en tur och upptäckte då att det gick fisk större fisk pelagiskt på 2-3m under isen där det var 12-18m djupt.
          Samt att det gick en del nere vid botten.

Men imorgon skall jag ut på samma sjö men från grunda hållet. 5m har jag 200 m från bilen. 10 m på 600m 15m 1200m. Frågan är hur långt jag skall behöva gå. För att komma till 25 m djup blir det 2,5 km knallande.

Hej, Tok-Torsten

Kommentera

Reultatrapport

Idag blev det 5 gäddor på tre timmars fiske. Största gäddan, vägde drygt 3,5 kg och tog på 2m djup.
            Annars var det skralt med nappen på grundområdet. Istället var det 5m som gav tre gäddor under tre kg.
            Minsta gäddan drog vi upp från 10 m.
            Jag vet att fem gäddor inte är så mycket att bygga statistik på men det var tvärt emot vad jag trodde.
            Vi fåt se hur det går framöver.

Det var i alla fall väldigt smidigt att angla när isen inte är mer än 7cm. Då går det fort stt få ut donen.
            Hej, Tok-Torsten

Kommentera

Ursprungligen postat av Tok-Torsten Visa inlägg
              Idag blev det 5 gäddor på tre timmars fiske. Största gäddan, vägde drygt 3,5 kg och tog på 2m djup.
              Annars var det skralt med nappen på grundområdet. Istället var det 5m som gav tre gäddor under tre kg.
              Minsta gäddan drog vi upp från 10 m.
              Jag vet att fem gäddor inte är så mycket att bygga statistik på men det var tvärt emot vad jag trodde.
              Vi fåt se hur det går framöver.

Det var i alla fall väldigt smidigt att angla när isen inte är mer än 7cm. Då går det fort stt få ut donen.
              Var ute i onsdags också men helt utan resultat. Det var 12 minus och inte ett enda hugg. Det var flera andra ute på sjön också och ingen fick nåt alls. Testade på flera olika djup allt från 1m till ca 15m samt på att ha bottenkontakt resp höja upp mörten olika mycket från botten men inget alls. Tror ni att temperaturen kan ha gjort att all fisk sökt sig till de riktigt djupa ställena i sjön 30m.
              Hur långt ner kan fiskarna känna av temeperaturen? i de riktigt djupa hålorna så borde det ju alltid vara kring 4 grader eller?
              Hur skall man tänka?
              Hej, Tok-Torsten

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
              2 svar
              245 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg ArvillaKovacek  
              Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
              2 svar
              343 visningar
              0 gillar