Spruta in doftmedel i sill och mört? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spruta in doftmedel i sill och mört?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spruta in doftmedel i sill och mört?

Hej!

Läste en artiken här http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=42232 där det kort nämns om att sputa in doftmedel i bla sill och mört.

Jag skall sannolikt ut på ismete i helgen och har tyvärr inte tillgång till levande mört i tillräcklig omfattning. Tänkte komplettera med lite dead-bait. Då jag själv aldrig haft någon framgång med dead-bait är jag lite skeptisk, men nu har jag ju inget val.

Min fråga är var man sputar in doftmedlet? Bara rakt in i köttet på ett ställe? Eller skall jag sputa in på flera olika ställen? Vilka doftmedel rekommenderar ni till Gädda?

Angående sillen, är det bättre med hela mindre sillar eller att dela större sillar i två delar?

Nästa fråga känns lite pinsam, men sjunker alltid en död fisk eller förtynger ni dem? Jag brukar ha en tafs som är cirka 60 cm och fisken flyter reser ju sig denna del upp mot ytan, jag vill att betesfisken hänger precis som en levande fisk.

Tacksam för hjälp?

varför använda doftmedel? ta en sill o skär ett par snitt i sidan, och sillen luktar mycket i vattnet och tilltalar gäddan, ofta funkar ju död sill bättre på vintern än t.ex levande mört. (för att gäddan inte slösar med energin under vintern och ser de lättare att jaga ett dött byte.)

Har jag fått lära mig iaf!
    Vila i frid Ozzy, vila i frid...

Kommentera

Fick inte tag i någon hel sill heller...tydligen har fiskarna långsemester enligt Coop Forum.

Då har jag kvar död mört och undrar därför fortfarande avseende mina första frågor. Ingen som brukar köra med död preparerad mört?

Kommentera

Jag brukar spruta in doftmedel på 2-3 ställen, rakt in i köttet. Om du har fryst mört så kan du hälla lite doftmedel i påsen och låta mörten marineras medans den tinar.
        Om fisken skulle flyta så stick hål på simmblåsan så sjunker den.

Kommentera

Ursprungligen postat av Swamp donkee Visa inlägg
          Jag brukar spruta in doftmedel på 2-3 ställen, rakt in i köttet. Om du har fryst mört så kan du hälla lite doftmedel i påsen och låta mörten marineras medans den tinar.
          Om fisken skulle flyta så stick hål på simmblåsan så sjunker den.
          Tackar! Försökte spruta in doftmedel igår med sprutor avsedda för människor, det gick inte alls...för tjock smet för de nålarna. Men jag tog av nålen och sprutade in lite i analen och lite innanför gälarna, sen kletade jag in fisken med det som låg runt omkring efter kladdandet. Aja, nu ligger mörten i frysen och väntar på att bli gäddmat!

Bara att hoppas på att göddorna i just den sjön äter döda mörtar.

Kommentera

Huvudsaken är att ni väljer ett doftmedel som luktar så mycket sill eller mört som möjligt...
            :o

Kommentera

Död mört funkar mycket bra. Jag har haft mer lycka med mört än sill. Brukar iblad färga min mört med gul eller röd karamell färg. Huvudet rött och kroppen gul, använd fantasin.

Kommentera

vet ni om det är lika bra med en sill tablett som sakta löser upp sig i vattnet som man kan stoppa in i mörtens mun

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                2 svar
                504 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg lyly19
                av lyly19

Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
                2 svar
                353 visningar