pimpla sik och eventuellt harr - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

pimpla sik och eventuellt harr

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• pimpla sik och eventuellt harr

Hej!

Jag har av en bekant fått höra ett ställe som hyser bl. a sik, men även harr. Har hört talas om att man kan få sik och harr på vintern vid pimpelfiske. Jag och en kompis var ut dit och provade förra helgen. Jag använde 3 pimpelspön som var riggade på följande vis :

spö 1 : wanligt wigglerspö, med hedenskogs-pirk (silver), 0.16-lina hela vägen, upphängarfluga ca 1 dm ovanför pirken (grön nymf bunden av harline crystal dubbing och fasanstjärtfjäder som vinganlag. holografiskt tinsel som en liten tag längst bak i krokböjen), under pirken ca 1 dm släptafs och på den en lyskrok (blå/grön skiftande, stl 16, trekrok). Denna agnades med röd liten maggot.

spö 2 : Normarks mästarspö, 0.16 lina hela vägen, två upphängare (1)en gammarus, orange underkropp av antron-dubbning, ribbat med tunn guldtråd, röd body-stretch som kroppssköld, och holografiskt silvertinsel som tag 2) En brunaktig nymf, med stjärt av svart marabofiber, kropp av brunt crystal harline, mörk fasanstjärtfjäder som vinganlag, och likaså den med holografiskt tinsel som tagm båda upphängarna av stl 16), Under dessa upphängare satt en liten balansare, molly 20mm silver-blå agnad med vit maggot

spö 3 : Normarks mormuschkaspö, med metallfjäder som toppm en liten grön nymf som upphängare liknande den som satt på första spöet, men denna i stl. 18, 1 dm under en guldfärgad mormuschka agnad med en liten röd maggot.

Fiskade aktivt med dessa tre spön i över 5 timmar... men varken sik eller harr klev på. Däremot fick vi ett antal abborrar, en liten lake(!) och ett antal hornsimpor... hehe....

Kan tillägga att vi fiskade i ett sund som kanske var max en kilometer brett och höll oss efter en djupbrant mellan 3-7 meter djupt.

Kan det vara så att vi fiskade på fel djup? fel utrustning? fel ställe? snälla hjälp oss..... =)

mvh
    /Robert

Ari : Tack för tipset! Jo jag förstod nog att vi kanske var lite för djupt, men som sagt.. isen är tjock och man vill inte borra sönder skäret.. för då blir det inget mer fiskat den dagen :/... det finns en stenpir som går ut från stranden och 10 meter ut.... man kanske ska testa och fiska runtomkring den?
    Vet du om siken stryker nära land också?

Kommentera

Ari : Jo det är väldigt fint här längs höga kusten. När det gäller gädda i så finns det ett par guldställen, speciellt i Ångermanälvens utlopp. Det finns otroligt fina lekvikar där man kan få känna på stora madamer, men jag fiskar tyvärr väldigt sällan riktat efter gädda. Det blir oftast på hösten när jag har tagit upp båten på land och abborrarna står för långt ut för att nå dem från land :P men som sagt... det har dragits en del fina 10+ gäddor här i älven och även i en del sjöar här runtomkring.. om du vill att jag ska vara mer specifik om ställena får du PM:a mig =)

Vi tänkte oss förresten ut till sundet igen nu i helgen. Då ska vi nog ta och testa lite grundare som du sa... fan, man skulle haft ett ekolod som man kunde stämma av djupet med utan att behöva äventyra borrskäret... jaja... man får väl offra sig för konsten ibland antar jag :P
      Senast ändrad av Stargazer; 2004-02-11, 18:17.

Kommentera

När jag brukar fiska sik så är det som sagt väldigt grunt, 50cm-1m är brukar va lagomt där.
        Sen så kör man inte med blänke eller pirk utan bara en morsmyrska, det funkar klockrent!

Kommentera

Mikespike82 : Okej, då får det bli grunt fiske i helgen då Bara mormyschka alltså? Borde det inte vara ett litet plus att ha en liten upphängare också om siken/harren skulle vara kinkig?
          Mikrobalansare borde väl heller inte vara så dumt?
          Vertikalpirken kan jag nog vid närmare eftertanke förstå att den passar lite bättre för just abborren iofs.

Kommentera

ja jag brukar då bara köra så att jag tar ett vanligt pimpelspö och en tunn lina, brukar köra antingen med en silverfärgad eller kopparfärgad mormyrska.
            Å ett annat hett tips är att vara där just innan det börjar ljusna, det funkar väldigt bra här iaf.
            Då brukar det komma STORA stim och simma förbi i hålet, riktigt skoj :-)
            Sen brukar det dö ut runt 11-12 tiden, visst kan man dra någon enstaka då men överlag så brukar det bli dött!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
            2 svar
            245 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg ArvillaKovacek  
            Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
            2 svar
            343 visningar
            0 gillar