Att testa på isfiske för gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att testa på isfiske för gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Att testa på isfiske för gädda

Jag funderar på att testa på det här med isfiske efter gädda. Håller till i stockholmsområdet, och funderar på att åka ut till värmdö eller någon sjö.

För att fiska så behöver man en isborr, lite osäker på diametern, tre spön, en vippa, kanske någon ställning. Vad behöver man mer för att bara testa på?

Är det ett måste med levande bete som mört eller kan man köra på något artificiellt bete med skaplig framgång?

Isdubbar är ju bra att ha. Vad bör man tänka på och är det något jag helt har missat?
    Min fiskeblogg Skvalp
    +FishEco

Är det chans på stor gädda skall du ha ett 200 mm borr.

Vi testade död mört för ett tag sedan och tog gädda på det. Vissa säger att sill är bättre än mört, men sill har jag aldrig testad själv.

Det var bara någon vecka sedan det fanns en nästan identisk tråd. Kolla där också.

Något att sitta på är jäkligt skön!

Tre spö, en vippa? Tre spön = tre vippor.

Kommentera

200mm borr är att rekomendera om det är gädda som är målarten. En vippa per spö, med en bjällra på varje vippa givetvis. Vippan sätts enklast fast med en "uppochnervänd" batteriklämma som finns i 2pack på biltema i andra eller tredje spöringen (det är lite puligt men det går att trycka ner vippan mellan metallen och plasten så sitter den ordentligt), vill man kan man även sätta en större klämma med handtagen neråt under den spöringen närmast rullen eller en stor limklämma... för att få upp spöet lite från snön.
      Annars är en enkel modell att använda ett gammalt angeldon, och ta bort angellinan och vila spöet mot linhållaren.
      Artificiella beten funkar la inge vidare, men döda beten funkar bra ibland -nors, sill makrill etc. Stora beten fiskade ytligt över djupt vatten ger färre men större fiskar är ett tips. Vill du springa på fäll så kör 15cm levande mörtar i vasskanten, vissa dagar står även grov gädda där det knappt är en meter vatten under isen, men stora mörtar är att rekomendera. Glöm inte avkrokningsmattan och ordentliga verktyg.

Kommentera

Glömde en grej. Har du en mindre pimpelborr så går det att göra 3-4 hål bredvid varandra och sedan billa upp emellan med en isbill för ett större hål, omständigt men å andra sidan är det gött med ett ordenligt hål när drömfisken hakar på.

Kommentera

Jag har inte så bra erfarenhet själv men...

Om du nu bara ska testa på så föreslår jag angeldon, låna av en polare eller nått eller köp billiga. Det känns onödigt att köpa all utrustning för att testa "ismeta" i den bemärkelsen att du kör med Spö+rulle, det kan bli rätt dyrt.

Ja ett borr, stor diameter om du nu inte ska pimpla, då kan det bli extremt jobbigt att borra stora hål varje gång du ska flytta till ett nytt hål. Har du ett litet borr så borra fler hål bredvid varandra sen jämna ut hålet med en yxa eller något.

Bete. Levande betesfisk eller död betesfisk, båda kan funka bra men levande är väl att rekommendera. Har du inte möjlighet att köpa betesfisk så kan du ju alltid pimpla upp lite, ta pimpelspöt, lite maggots+en vertikalpirk/mormyska brukar funka bra. Detta kan vara bra att göra ett par dagar innan du ska ut så att du är säker på att du har bete när du sätter ut angeldonen/ismetespöna.

Något att isa ur hålet med är bra.. Något att tända en brasa med och lite varm dryck och lite käk är alltid trevligt att ha. Varma kläder! Bra skor! Extra vantar!

Djup har jag egentligen ingen aning om men i vinter har vi fått våra gäddor på 1-3 m. Har inte testat djupare heller för den delen så det är inget du behöver lita fullständigt på ;D

Uhm vid napp brukar jag skynda mig till hålet sen ta det lugnt och gå fram dom 10 sista meterna, detta har ej heller några vetenskapliga belägg men det är vad jag fått lära mig.

Hoppas det var till någon hjälp!

Kommentera

Tack

Tack för tipsen!

Menade såklart en vippa per spö. Men det kanske kan vara värt att testa med angeldon till att börja med. Vet inte hur många turer man kan tänkas hinna med.

Vissa sjöar kräver fiskekort och jag antar att de kan ha en begränsning i antal spön men det skiljer sig kanske från sjö till sjö
            Min fiskeblogg Skvalp
            +FishEco

Kommentera

Mina vänner som inte isfiskar så ofta kör med vanliga spö, fungerar utmärkt men är lite otymliga att släpa ut. Klart du skall köra med spö och rulle!

Kommentera

jag har faktiskt gjort egna ismetespön utav metspötoppar o eltape, och ett par spöringar. Kostar inte många kr att tilvärka!

Dock har jag bara använt dem till abborre och lite mindre arter, men för gäddor upp till 5 kg går det säkert bra!
                .
                Om du inte får det du älskar så måste du älska det du får!

För vem är alla mörtar rädda?

-Jo för gammla farbror Gädda!...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                2 svar
                245 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                2 svar
                343 visningar
                0 gillar