Svårt dilemma, Bonka eller C&R - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svårt dilemma, Bonka eller C&R

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Svårt dilemma, Bonka eller C&R

Har ett litet problem.
    Har lyckats få till ett tillstånd att fiska gädda från isen i ett P&T vatten för regnbåge. skitkul, men problemet är att fiskerättsinnehavaren kräver att all fisk bonkas och rapporteras till honom med vikt osv.

Är stor förespråkare av C&R därav mitt dilemma.

Hur hade ni gjort? Fiska med chans på grann fisk och bonka den, eller släppa tillbaka med risk att inte få fler specialtillstånd, eller kanske helt enkelt avstå från fiske?

Ha det gött därute!!!

Skulle nog köra c/r om det kom upp en riktigt stor fisk, och bonka några mindre gäddor för fiskerättsinnehavarens skull. Bra med lite färsk gädda på middagsbordet också! Men en förutsättning för att kunna köra c/r är ju att ingen ser att du släpper tillbaka fisk och det kanske är svårt om det är en populär fiskesjö med mycket folk?

C/R om ingen ser dig, annars bonk. Äkta ögontjäneri alltså.
    http://mangemo77.blogspot.com/

Kommentera

Mmmm... Faktum är ju att om du struntar i att fiska så behöver du ju inte riskera att ha ihjäl några riktiga gammelgäddor! MEN jag förstår ju givetvis varför du vill fiska där då sådana vatten kan hålla riktigt fina gäddor!

Å andra sidan kan man kanske gissa att han försöker få bort dem på annat vis, nät exempelvis, så varför ska då inte någon som verkligen har glädje av att få en sådan fisk ta upp den? Du får väll skinnmontera den? Jag har personligen själv funderat på att stoppa upp en fin gädda någon gång i framtiden!

Sen är det ju inte säker du få något
      Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Vad säger ditt samvete?

Antingen så skiter du i det eller så gör du som dom vill, svårare är det väl inte.

Att bara välja ut det som passar en själv en sådan gång tycker jag är fult och väldigt oärligt, och kan dessutom slå tillbaka i framtiden då man kan betraktas som en person som inte går att lita på.
        Team Fanny Farm

Kommentera

Jag hade Kört så mkt c/r det bara gick .. Om de smäll på nått fetare så hade den givetvis få gå tillbaka i de fria. Men om han om ha hand om vattet så hade man tyvärr fått bånka nån gädda ju, vill känns redigt misär! ..
          Gädda : 9,8 Gös : 5,7 Abbore : 1,6 Sutare : 1,7 Regnbåge : 3,2 brax : 3,7 Röding : 1,7 Björka 0,62 Lake : 1,6

Kommentera

Annars är ju gädda gott nu när det är kallt i vattnet. Se din chans att göra något riktigt för det globala fisket och käka egen fångad gädda istället för torsk eller odlad lax!
            Läs rapporter och reflektioner kring havsöringsfiske längs sydkusten!

http://salmotruttasyd.blogspot.com/

Kommentera

Det kan inte vara kul att köpa fiskekort för Regnbåge och få Gädda ?? Förstår fiskerättsinnehavaren, skulle själv bli förbannad om jag köpt fiskekort.Du får väl avböja erbjudandet,och han får ta någon annan.
              Senast ändrad av LazziLax; 2010-03-12, 10:17.
              Jig-fishing är roligast.

Kommentera

C&R på allt... det man inte vet lider man inte av. bara säga att man inte fick nå fisk

Kommentera

Dom större gäddorna tycker jag att du givetvis ska släppa tillbaka! Du fiskar ju där för att kunna få stora gäddor, och vill kanske kunna ha tillgång till stora gäddor i framtiden i samma pöl?

Men visst, några mindre gäddor kvittar det ju om du bonkar! Nästan positivt för dom större gäddorna, som får ha sin mat lite mer för sig själva. Tror inte någon har särskil koll på dig heller, och om det är så, och du får din drömgädda.. Så, släpp tillbaka den ändå!

Kommentera

Det värsta som kan hända om du återutsätter fisken är att fiskerättsinnehavaren inte låter dig fiska där mer. Men å andra sidan kan du lämna sjön med ett gott samvete och förhoppningsvis ett riktigt fint PB . Jag tycker resonemanget att bonka en del mindre fisk är fyllt med dubbelmoral, klart att vill du verkligen ha lite gädda på middagsbordet kan du ta upp en dell medioker fisk för detta ändamålet. Men då ska det vara för att du vill äta fisken, inte för att du måste bonka den. Du kan inte ta ansvar för om han sedan nätfiskar eller tokbonkar gädda. Du kan bara ta ansvar för ditt eget fiske.
                    Följ mig gärna på Instagram: https://www.instagram.com/fiskefokus/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    2 svar
                    494 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lyly19
                    av lyly19

Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
                    2 svar
                    345 visningar