Pimpla båge. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pimpla båge.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Pimpla båge.

Jag har sökt lite här i forumet ang den frågan, så långt som jag har förstått ska man ha rödingblänke med 10-15 cm tafs? Angnad med räka eller något sådant.
    Ingen som kan ge lite tips om hur man sk göra lockrycken? Är det som att dra abborre eller?
    Ska antagligen fiska det nu i helgen, skulle ju vara skönt om man visste hur man skulle göra med!

Skitfiske

Rödingblänke agnat med räka brukar funka finfint för mig.

Vad gäller lockrycken finns det som med allt fiske inget som är rätt eller fel, ibland rycker jag väldigt aktivt, men ibland kanske man tar det lite lugnare. Prova dig fram och se vad som funkar!
    Mvh

Kommentera

Okej! Tackar så mycket =)

Kommentera

Jag fiskade regnbåge i helgen, och då gick det inte med rödingblänke agnat med maggot. Det som fungerade bra var mormyrska/microbalansare med två tre maggots, alla 6 regnbågar som kom upp tog på detta. Vi fiskade med ytterst försiktiga rörelser, endast lite darrningar efter ett par lockryck. Något annat som jag tror kan vara avgörande är mäskning. Innan lunch mäskade en kille upp alla sina hål som han hade borrat, efter lunch klev han ut och tog en direkt. Han var förövrigt den som lyckades bäst. Det han gjorde var att ringa in ett område med varierande djup, mäskade några utvalda hål med räka + majs och flyttade sig sedan mellan hålen med 10-15min mellanrum.
        Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

Prova även med att dra blänket ända upp i hålet å släpp hela vägen ner. Blänket svirrvlar då in en bra bit under isen ( under förutsättning att d e nån/några meter djupt) för att sedan pendla tillbaks till utgångsläget. Detta kan trigga trög fisk plus att blänket fiskar av en större yta lixom...

Sen e de väl som med annat agn fiske att lockar man med käk(räkor, maggot, mask) så behöver inte alltid grejerna ha sååå mycke liv... Men va vet jag, ja e bara en hobbyfirrare ja oxå.. ;-)

Kommentera

ryck, vänta 20s ryck igen, vänta igen och så vidare..

><(((*>

Kommentera

Och så smäller det på hårt som fan?

Kommentera

Jepp, ibland blir huggen från bågarna riktigt kraftiga... Skitkul då.. Men ibland är de lite försiktigare.
                Mvh

Kommentera

Det kan vara en fördel för dig o du har ett kraftigare spö än ett vanligt pimpelspö för abborre.
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Blänken

Blänkena kan du släppa ner i hålet utan att knyta fast linan först, dom kommer inte hjälpa dej till ngt. ! Möjligtvis dagar då fiske är i extas. Eller i riktiga gödsjöar som dom tar på allt i, men hur kul är det att fiska då?

Annars är den mormyskor som gäller, ibland så små som går att hitta typ, ibland även bara en enkelkrok med räka utan sänken. Kan vara grymt effektivt.

Mäska med majs/räkbitar/skal.
                    Samma spön och lina som till abborre såklart, annars ingen rolig fajt+ att mormyskorna blir väldigt svåra att manövrer på ett bra sätt och man har inte en chans att känna dom små puffarna som regnbågen gör ibland.
                    0,16 e lagom.

//Markus
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    2 svar
                    247 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    2 svar
                    355 visningar
                    0 gillar