Angeldonsfiske i Mälaren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Angeldonsfiske i Mälaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Angeldonsfiske i Mälaren

Hej, till vintern nu så hade vi tänkt att bege oss ut på isen för lite angeldonsfiske. Jag undrar om man kan få lite tips från någon mer erfaren angeldonsfiskare om utrustning, vilka platser man ska söka sig till och om man behöver TDA-kort för att fiska med angeldon. Jag är tacksam för all hjälp jag kan få.
    Tack på förhand!
    MVH Philip

behöver man pimpelspö eller kan man ta upp fisken med händerna alltså genom att bara dra i linan?

Kommentera

angeldon, kork och sånt beroende på... men alltså läs om det så kommer allt upp, men annars kan jag rekommendera en avkrokningsmatta, en gäddkrok, en varm termos med choklad och mackor, och ett pimpelspö för att fördriva tiden med

Kommentera

Kolla först vart du tänkt fiska å kolla om det vattnet finns med i TDA häftet .Är det inte det så får du fiska med 1 angeldon/ismetespö å det är kanske inte så kul.

Annars behövs det 205 mm borr lippgripp avkrokningsmatta , mörtar , Tafsar 50-100 cm långa med 2 st 3 krokar st 6 eller 8 . Angelkroken används inte. En stol å sitta på å en bra tång å käftöppnare .
        Ismete spö med rulle är roligare använd angeldonet som napp indikator . Ålbjällror å fästa på vippan är bra.
        Får du tag i riktiga angeldonsskott så är det roligast .

/Fredrik

Kommentera

angelkrok används visst, jag använder det och vet om riskerna. men samtidigt tappar jag också ca 60% av flaggorna, vilket gör det hela mer spännande. jag hatar att alla är så emot angelkrokar, vafan de har använts i minst hundra år. trekroken krokar gäddan av sig självt. jag tror det viktigaste är att man krokar av gäddan försiktigt på isen, och inte skadar den ovanför vattnet. klaga på dem som står i skogen och kastar upp den i löven istället för på dem som använder angelkrok!

Kommentera

ok tack för alla svar jag tror att jag kör på 3krok eftersom att dom följde med när vi köpte angeldonen. har beställt lipgripp och ska köpa tafsar men var kan man fåtag på 50-100cm tafsar som inte kostar föööör mycket? jag har läst att man kan ha en pressening istället för en avkroknings matta, stämmer det? någon som vet vart man kan fåtag på angeldonsskott?

Kommentera

kör med ålbjällra, skit i skotten. En pressening fungerar utmärkt, tänk bara på att vara försiktig med fisken. Ang. angelkrok så är den mer skadlig för fisken; bra att du kör med 3-krok. Tafsar gör du själv. Jag tippar om denna: http://www.miekofishing.se/web/Produ...reme-3827.aspx som du sedan smälter ihop. Själv kör jag med ca 40 cm tafs till ismete och än har det inte varit för kort... Har även i år gått ifrån 2 krokar(stl 6) till enn något större krok (2 eller 1/0 beroende på betesfiskstorlek) Detta för att ha mindre krok i käften och att slippa fastna med en krok i iskanten. Säsongen är ung, men än så länge är jag väldigt nöjd med en trekrok. Fiskar man dock med riktigt stor mört eller sik el. dyl så är flerkrokstackel mer eller mindre ett måste.

Lycka till!
              http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
              2 svar
              247 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg ArvillaKovacek  
              Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
              2 svar
              355 visningar
              0 gillar