mothugg vid pelagiskt ismete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

mothugg vid pelagiskt ismete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• mothugg vid pelagiskt ismete

Tja.
    Missade igår 3 av 5 fiskar vid ismete pelagiskt med relativt stora sillar. Försöker alltid nita fisken ralativt omgående men igår smet många fiskar både för mig och polarna. Någon annan som kör en annan taktik? Väntar ni med mothuggen lite längre och har ni haft bättre resultat då. MAn vill ju inte kroka fisken djupt. Nu kan man ju inte dra några slutsatser med så litet statistiskt underlag men spekulera går ju. Kör för övrigt med dubbla 4:or som krok då sillarna kommer från Västkusten och här är ju det mesta stort förutom öringen

Varje fäll ställs du inför en ny situation. Kör på känsla. Står den stilla så känn efter först. Den kanske bara står stilla och har det i mun. Nita direkt isådanafall. Annars kanske den får för sig att spotta. Sticker den bara iväg i alla världens fart och linan sprutar av rullen måste du vid något tillfälle kroka trots den inte tenderar att stanna. Stannar den så ge den 4-5 sekunden sen nita.

Detta är bara mina tankar och erfarenhet. inget facit överhuvudtaget. Som sagt "Varje fäll står du inför en ny situation"
    Fk Rutilus

Kommentera

Kör du med så stora sillar kan du nog vänta lite längre än vad du gör med en sketen mörtjävel .. tar ju ett tag för gäddan beroende på hur den beslutar sig för att göra.. tex tar betet går ett par meter å sedan stannar innan den ska vända på betet. Då kan du ju sätta mothugget efter att den stannat och räkna till 3 sen pang mothug.

Du får testa dig fram Det jag svarade med är vad jag hade gjort själv.

- Viktigast är väl att du går på magkänsla och utvärderar hur du gjorde när det funkade och hur du gjorde när det inte funkade.
      /M
      Mina Placeringar:
      2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
      2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Viktigt med mothuggen!! Tycker det är enklast att kroka dom när dom går, tänk dej att gäddan simmar iväg med betesfisken och du gör mothugg, då dras tafsen i gäddans mungipa och där brukar då också krokarna fasta fint, men gör inte för hårda mothugg. När den simmar brukar jag bara spänna upp snabbt (svepande muthugg) när den står stilla så brukar jag göra lite bättre mothugg, men inga jerkmothugg som när du spinnfiskar. Eftersom man kör med ganska små (jag kör oftast med 6:or till ismetet) krokar så finns det en tendens till att rycka ut betesfisken vid förhårda mothugg.
        Ibland är dom gröna kinkiga och bara spottar ut..ibland sitter allt...
        pripps blå -en klass för sej

Kommentera

Ursprungligen postat av pripps blå Visa inlägg
          Viktigt med mothuggen!! Tycker det är enklast att kroka dom när dom går, tänk dej att gäddan simmar iväg med betesfisken och du gör mothugg, då dras tafsen i gäddans mungipa och där brukar då också krokarna fasta fint, men gör inte för hårda mothugg. När den simmar brukar jag bara spänna upp snabbt (svepande muthugg) när den står stilla så brukar jag göra lite bättre mothugg, men inga jerkmothugg som när du spinnfiskar. Eftersom man kör med ganska små (jag kör oftast med 6:or till ismetet) krokar så finns det en tendens till att rycka ut betesfisken vid förhårda mothugg.
          Ibland är dom gröna kinkiga och bara spottar ut..ibland sitter allt...
          Man fäster ju krokarna såpass löst i betesfisken så att man kan göra ett stenhårt mothugg så att krokarna dras ur betesfisken och fäster i gäddans käft. Vid ett klenare mothugg så kanske krokarna sitter kvar i betesfisken och fäster inte lika bra i gäddans käft. Speciellt om gäddan bara står och trycker med betet i munnen.

Mothugg vid just ismete är otroligt viktigt, jag själv kör med nylonlina vid ismete och man får inte lika bra direktkontakt som med flätlina. Dessutom så är det oftast lite vinkel på linan pga iskanten om fisken har gått åt sidorna vilket gör att det inte blir lika bra kraft fram till krokarna.

Vid just pelagiskt ismete så tycker jag iaf att gäddan tar betet betydligt bättre än vid bottennära fiske, eftersom den oftast kanske tar det med lite fart och drar iväg. Vid bottennära fiske så kan gäddan stå kvar och tjura och enligt mig vara lite svårare. Men om du kör med sill så kan gäddan ta betet betydligt lugnare än om man kör med en livlig mört, och kanske inte försöker svälja det lika fort.. Vad vet jag men det är iaf egna tankar! Sen som sagt är det så olika från dag till dag, kom just hem från ett ismetepass som var otroligt trögt och många gäddor som spottade. Häromdan blev det säkert ett 20tal och dom flesta satt klockrent.

Kommentera

Just pelagiska gäddor är i nio fall av tio pelagiska för att dem jagar aktivt. Det finns inget givet svar på din fråga men jag ger alltid fisken några sekunder, när jag bestämt mig för att nita vevar jag som en tok och nitar ordentligt, vi kallar det för att "ta dem på studs". Visst missar man ibland men pelagiska fiskar brukar sitta. På det hela taget är detta ingen exakt vetenskap, det enda man vet är att så länge fisken tar lina så har den betet i munnen = mothugg. Gösen däremot är något helt annat... Huva....
            "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
            "Keep it simple"

//Jan O
            www.fisheco.se
            www.brofiske.net
            www.magazinefisheco.se

Kommentera

Tänk på att gäddan oftast kommer rakt underifrån vid pelagiskt mete, mer än vid bottennära. Tänker på hur du placerar krokarna.

Kommentera

va lite olika teorier här märker jag. Dock tror jag på ett lite kraftfullare mothugg med tanke på nylonlina samt vinkel mot iskant. Men intressant att höra allas tankar å teorier.

Kommentera

Hur kan man tackla mörten annorlunda för pelagiskt mete då? Standard är ju en krok i ryggen och en i bukfenan vid gällocket. Ska man försöka få en krok till nere vid buken?
                  Besök gärna min blogg, Fiskebröder i söder

http://www.fishbrain.com/Carlsson
                  http://www.ichtys.se

Kommentera

Tänk på att gäddan oftast kommer rakt underifrån vid pelagiskt mete, mer än vid bottennära. Tänker på hur du placerar krokarna.

...hur menar du, skulle betet hamna på ett annat sätt i munnen? Förstår inte riktigt...
                    "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
                    "Keep it simple"

//Jan O
                    www.fisheco.se
                    www.brofiske.net
                    www.magazinefisheco.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    2 svar
                    247 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    2 svar
                    358 visningar
                    0 gillar