Drop shot-rig till ispimel efter storborre. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Drop shot-rig till ispimel efter storborre.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Drop shot-rig till ispimel efter storborre.

    Tjena,

    jag har faktiskt knutit några drop shot-riggar till vinterns pimpel efter storborren. Man måste inte fiska borre med små beten på vintern (speciellt om man vill få någon större).

    Kan man ismeta abborre med en livlig liten mört så borde man kunna dropshotta ganska brutalt. Det kan ju funka riktigt bra de dagarna abborren är ordentligt på g. Man kan ju först kolla huggfrekvensen med vanlig vertikalpirk eller balansare och pimpelspö.

    En liten snutt om drop shot till prickfiskar kombinerat med abborrpimpel (killen använder förvisso en jiggskalle):
    http://www.youtube.com/watch?v=shNJLTNogeM

    Jag tänker inte köra med en balansare som tyngd utan ska enbart dropshotta med en avlång dropshad på 6,5-8 cm som jag låter gå ner till botten och sen 20 cm upp osv. Visar det sig att abborren går högre i vattnet så får jag flytta ner tyngden.

    Ett annat sätt kan vara att man har kanske en meter eller mer till sänket så kan ju shaden sticka lite mer till sidorna och bete sig mer som en riktig mört.

    Är den någon mer som tycker att en balansare har stora begränsningar p.g.a sitt ändå väldigt begränsade rörelsemönster?
    Balansaren kommer ju dock till sin rätt om man måste fiska högt upp från botten - drop-shot tackel kan bli svårt att fiska med precis under iskanten om det är 10 meter djupt.

    Har någon av er dropshottat från isen?

    Om jag når någon framgång så ska jag beskriva min rigg och utrustning i detalj... men det lär dröja lite innan jag kommer ut på isen.
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2010-12-30, 02:35.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

  • #2
    Tja.
    Jag provade innan jul,tyvärr hade jag för lätt sänke och fick aldrig bottenkänslan. Ska fortsätta försöka och trixa mig fram.Jag tror på det eftersom jag fick en massa abborrar i somras när jag vertikalade med riggen.

    GNÅ
    M
    Mats Söderholm

    0702300493 eller mats@umeafishing.se

    umeafishing.se

    PB: Gädda 16580g (jerk) 16100g (ismete) Abborre 1380g

    Kommentera


    • #3
      blev sugen på de när ja läste pimpelartikeln i nyaste fiske-feber! ska testa de imorn för abborre och båge
      http://www.Teamoptimus.net

      Kommentera


      • #4
        Jag provade att dropshott-fiska från isen förra vintern. Kan inte säga att det resultatmässigt gav någon mersmak jämfört med vanlig balansare, men i rätt vatten vid rätt tillfälle borde det kunna vara effektivt.

        Kommentera


        • #5
          Hur gick ditt test då Indy?
          Feskepöjk

          http://specimenstalkers.blogg.se/

          Kommentera


          • #6
            Halloj, det här låter både spännande och väl genomtänkt. Har du testat? Just dropshot vore nog väldigt bra att kombinera med ekolod från isen, för att loklalisera vilket djup fisken går på...
            "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
            "Keep it simple"

            //Jan O
            www.fisheco.se
            www.brofiske.net
            www.magazinefisheco.se

            Kommentera


            • #7
              Det blir till att testa 8/1... Rapport kommer!
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

              Kommentera


              • #8
                Jag har kört med det hela vintern nu. Struntat i balansare hela säsongen! Dock en kombo, 10 gr jiggskalle med en liten no-actionshad och en halvmeter upp en drop-shotkrok med en mindre no-actionshad. Mycket effektivt, två djup och betesstorlekar samtidigt!

                Kommentera


                • #9
                  Kan tillägga att mycket små rörelser ger bäst utdelning. Man får glömma "balanstekniken" lite

                  Kommentera


                  • #10
                    Har kört en liten dropshot jigg som upphängare till den vanliga balansaren denna vinter. Helt säker på att det ökat mina fångster. Säsongens hittills näst största (1425 gram) satt på dropshot jiggen.

                    Väldigt effektivt tillsammans med ekolodet då man kan alternera bete på nån sekund när man har en till synes ointresserad abborre på lodet, en knapptryckning på rullen eller ett par vevtag...
                    [FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
                    -Ta med skräpet hem.
                    -Var ödmjuk.
                    -Njut. Sluta hetsa o stressa.
                    -En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]


                    http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                    0 svar
                    145 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Najad
                    av Najad
                     
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    1 svar
                    102 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Moddifier  
                    Arbetar...
                    X