Pimpelfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pimpelfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Pimpelfiske

Hur viktigt är det att använda maggot vid pimpelfiske? Kan det göra stor skillnad, dvs en dag med mycket fisk eller inget alls? Är rätt ny på pimpelfisket

Det beror på vilket humör fisken är på just den dagen och vilket vatten du fiskar på.
    Jag fiskar en hel del på Hjälmaren och där använder ja sällan maggot.
    Man kanske slänger på maggot av gammal vana i första hålet, men när man hittat fisken o fått igång den i hålet behövs oftast ingen maggot.
    Man kan med fördel slänga på ett öga, det brukar göra fisken rikitigt ivrig till hugg.

Men sen kommer vi till de tröga dagarna då man typ måste beta på maggot hela tiden de ätit bort den från kroken för att locka de till hugg.
    Och är de riktigt tjuriga hjälper inte ens maggot.

Då kan man vara tvungen att ta fram tafsspöt med mormyska agnad med bloodworm(fjädermygglarv).
    Mankans fiskeblogg Fins här
    MankanPirken och Diamanten Finns här

Kommentera

Jag tycker det här var en trevlig film och inte minst tror jag äntligen att jag förstår hur man flår abborre efter att ha sett den:

Kommentera

Tycker för min egen del att pirken är MYCKET viktigare än maggoten.Testa pirken där du kan se den 2m ner i vattnet.Prova att knyta den på olika sätt.Fast eller med lös linögla.Böj pirköglorna lite olika och prova.När man har en pirk som är super så kommer du att märka detta snart.Sedan kan pirken uppföra sig olika med plastkrok eller garnkrok.En del pirkar går inte alls med en maggot på kroken men man kan få fisk ändå.Med den ultimata pirken får du fisk utan att anv bete.
        En annan sak: Tävlingsfiskar man är det viktigt att få flyt i fisket när man väl hittat abborrarna.Desto snabbare du får mellan fiskarna desto tokigare blir fisken och man kan flytta upp stimmet från botten och på det viset fiska snabbare.Ibland får man up dem ända uppe i hålet.Dra fisk från en meters djup går otroligt mycket fortare än från 5meter.
        Börjar man att städigt och jämt agna med maggot o fjädermygglarver så tror man till slut att det inte går att få fisk utan bete.Jag brukar bara hänga på en larv om nappningen avtar för att på det viset få fart på fisket igen.
        Tävlar man måste man också vara lite taktisk.Att komma utan fisk till en klunga med duktiga tävlingsfiskare som redan fått massor med fisk och tro man ska vinna är meningslöst.Då är det bättre att försöka komma lite åt sidan och kanske hitta större fisk eller fiska grundare för att komma ikapp.Men har du fått bra med fisk tidigt i tävlingen kan det vara bra att gå med en klunga för att fortsätta fisket och därmed vara i topp.
        Om man inte tävlar utan fiskar efter lite större abborrar kanske det är bättre med agn.Men då använder jag balanspirk.
        Riktigt tröga dagar och på vissa vatten fungerar dock(som mankan skriver) tafs och en liten mormyshka med agn bättre än 3-krok.

Kommentera

Så fiskar en som kan pimpla. Kolla videon.
          Senast ändrad av LazziLax; 2011-01-15, 12:09.
          Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
          2 svar
          362 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sadda
          av Sadda

Arbetar...
          X