Isen smäller... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Isen smäller...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Isen smäller...

Hej!

Jag har en liten fundering kring isens inverkan på fisket.
    Igår kväll var jag nere och tömde stugan och isen var helt galen! Trots att isen är ca 40 cm tjock var jag orolig för det smällde betänkligt precis överallt. Det har ju blivit ganska mycket kallare och jag antar att ljuden är från att vattnet som inte frusit i isen fryser/expanderar och spräcker isen.

Min egentliga fråga är väl huruvida fisken är lika rädd som jag och smiter till djupare vatten då isen bankar så? Ljudet sprids ju snabbare och bättre i vatten än i luft, så nere i vattnet borde det ju vara rena discot!

Vad tror ni?

// Totte

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
    lika naturligt som att se undersidan på sjöfåglarna
    Men, det är ju inte särskilt ofta isen bankar HELA tiden!
    Vist att det kan knaka lite, men igår bankade det som om man stod utanför en nattklubb.

Kommentera

vi var ute och pimpla igår och det var "is åska" så man kunde tro att hemvärnet hade övning, vet inte om det påverkade fisket men vi fick inte något.

Kommentera

Kan nog ha effekt åt bägge håll.

Vet vid ett tillfälle då jag o en kamrat satt på Magis innanför en plogad skridskobana. Traktorn var ute o plogade o när han passerade "vår" kurva (alltså 5 meter från där vi satt) högg det frenetiskt i 2-3 minuter, sen tvärdog det tills nästa gång han passerade 20 minuter senare... Detta pågick i 2 timmar.

Vid annat tillfälle hade jag angeldon som spikades ner i isen vilket medförde att jag hade en stor träklubba för det ändamålet. Rätt ofta vid trögt fiske tog jag med hammaren o bankade vid hålet vid isrensing, rätt ofta genererade det hugg på nåt/några av donen...

Ibland undrar man?
        [FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
        -Ta med skräpet hem.
        -Var ödmjuk.
        -Njut. Sluta hetsa o stressa.
        -En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]

http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...

Kommentera

Har hänt mig med att det varit disco vid is mete. Man blir rätt rädd men tror inte det är någon fara? speciellt inte om isen är 30-40cm tjock!

Kommentera

jag tycker mig ha märkt att fisket är sämre när "ÅSKAN GÅR" i isen... ett annat exempel är att om man fiskar på en sjö eller en vik som någon kör isbil på. då blir fisket sämre direkt.
            det är ganska klart i och för sig. vattnet rör ju på sig under isen då...

Kommentera

Det brukar hugga när fyrhjulingar/skotrar/traktorer som plogar åker förbi.... ett faktum.

Tror inte att gäddan blir skrämd alls om det om det slår/låter i isen om jag ska vara ärlig.
              /M
              Mina Placeringar:
              2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
              2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Ursprungligen postat av KnudorFnugelfufen Visa inlägg
                Kan nog ha effekt åt bägge håll

Vid annat tillfälle hade jag angeldon som spikades ner i isen vilket medförde att jag hade en stor träklubba för det ändamålet. Rätt ofta vid trögt fiske tog jag med hammaren o bankade vid hålet vid isrensing, rätt ofta genererade det hugg på nåt/några av donen...

Ibland undrar man?
                Har märkt att betesfisken reagerar på smällar och rycker till, vilket i sin tur verkar trigga predatorernas huggreflex.
                Inte bara vid isfiske, utan även under sommaren på grunt vatten (-2m) då någon smäller till en bildörr på stranden eller om någon tappar en tång på båtbotten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael S Visa inlägg
                  Det brukar hugga när fyrhjulingar/skotrar/traktorer som plogar åker förbi.... ett faktum.

Tror inte att gäddan blir skrämd alls om det om det slår/låter i isen om jag ska vara ärlig.
                  /M
                  Helt rätt! Eller om det varit dött en längre tid så är det bara att borra brevid spön och vips så hugger det igen.
                  MEN det jag menade är att om det kontinuerligt kör bilar på isen, alltså flera timmar i sträck. Det är aldrig lugnt så att säga. Då är det sämre.

Kommentera

Min erfarenhet är också att det är dåligt fiske när åskan går i den. Om detta beror på ljudet eller om det är ett speciellt väderförhållande som framtvingar åskan vet jag inte.
                    Å andra sidan är det ju bra med lite förändringar då fisket blivit segt. Att springa förbi en serie hål med broddar brukar ofta trigga nya hugg på de hål man passerat.
                    Att höja eller sänka betesfisken likaså brukar kunna trigga en hel del hugg då det är segt. Det funkar åt bägge håll. Höj de mörtar som står djupt och sänk de som står högt.
                    Plötsliga väderomslag ger ofta en huggperiod. Det är konstigt att detta gäller även då det slår om från regn till snö vid isfiske, samt vid vind kantringar.
                    Tror att gäddan kan vara känslig för ljud, har testat att såga hål med motorsåg vid tre tillfällen, då latmasken slagit till. Det är en fin idé men fisket har varit riktigt dåligt. Jag gjorde vid dessa tillfällen hålen dagen innan. Kan detta orsakat såpass störning att fisken flyttat sig blivit passiv dagen därpå?

Hej, Tok-Torsten
                    Hej, Tok-Torsten

It's not the kill, it's the thrill of the chase.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    2 svar
                    448 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lyly19
                    av lyly19

Arbetar...
                    X