Mört eller abborre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mört eller abborre?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mört eller abborre?

Har funderat lite över vilket bete som är bäst under isen för gäddan. Jag har fått för mig att mört är det bästa agnet men undrar om det verkligen är så. Mört har varit mest givande då jag fått fisk på det vid ett flertal gånger. Det har ej nappat alls lika mycket på abborre. Är detta då en tilfällighet eller ett faktum att mörten är det mest givande betet under vintern?
    Är det värt att satsa Abborrar till denna typ av fiske eller ej?
    Pratade med Hans Nordin och han sade att det inte spelade någon roll vilken av dessa två man använde. Men faktum är att detta, för min del, inte verkar stämma.
    Var inte blyga.

Jag tror du kommer ha fler landade Gäddor om du använder mört.
    Mörten har något som ingen annan fisk har när det gäller att locka Gäddan till hugg...
    Storleken har betydelse...

Kommentera

Mörten har till exempel inte de taggiga fenorna som abborren har vilket i hög grad skrämmer gäddor (många har lärt sig att det gör ont...)
      Men, här (i värmland) finns det vatten utan mört och där tycker jag att abborre är att föredra.
      Har man levande bete tror jag att mört ska väljas men använder man död fisk kan abborre funka finemang. Kom dock ihåg att "fälla ner" de taggiga ryggfenorna.

Kommentera

Det du nu skriver är inte sant. En gädda böjer sig inte för en liten abborre bara för att den har taggar på sina fenor. Detta är ingenting den tar hänsyn till om den ens lägger märke till det. Tror att detta är något du fått för dig.

Gäddan äter Gös som är större än Abborren. Som bekant har Gösen liksom Abborren taggiga fenor, men detta räds inte Gäddan.

Förklara också varför jag skall fälla ner de taggiga fenorna när du själv skriver att Abborre är att föredra i din hemort. Har det då ingen inverkan?
        Var inte blyga.

Kommentera

Christoffer Sundén: Jodå, så är det (eller kan kanske vara då?)
          Det är iaf visat i försök att gäddor undviker byten som är taggiga (i den mån det går)
          I ett försök fick en gädda simma tillsammans med 12 elritsor, 12 småspigg och 12 storspigg.
          Efter fem dagar var kvidden slut och under den tiden hade BARA en av varje spigg blivit tagen. När elritsorna var slut betades småspiggen ner och slutligen storspiggen.
          Det intressanta är att det bara krävdes ett försök på vardera spiggen för att den skulle lära sig att det gjorde ont.
          Men visst, hungern överbygger "ontet".
          Dock är det sällan en gädda blir SÅ utsvulten i naturligt tillstånd..

varför du ska fälla ner de taggiga fenorna? När abborren är hotad fäller den upp fenorna för att visa omvärlden att jag är inte enbart behaglig att svälja, det är förenat med en del "ont".
          Fäller man ner dem slipper man det.
          Gör gärna ett försök till vintern.
          Fem spö med uppfällda fenor och fem med nedfällda.

Kommentera

I min sjö finns det gott om mört och abborre i lagom betesfiskstorlek. Det är alltså mycket lätt för en gädda att välja det den helst vill ha.
            Av de gäddor av alla storlekar upp till mitt PB jag genom åren rensat - och det är inte bara några - har de med buken fylld av mat haft ca en liten abborre per ca 10 identifierbara mörtar.
            Antalet gäddor med identifierbar abborre i sig har varit mycket litet. Bland gäddorna mellan 4 - 8 kg har jag inte funnit någon men bland de mindre, vilka jag alltid släpper tillbaka om de inte blöder, har jag funnit en och annan med abborre i sig.
            Tilläggas bör kanske att dessa skadade och blödande gäddor är tagna på spinnare i samband med sommarens abborrefiske på utpräglade abborreplatser. Men trots att abborre finns där så är det mörten som dominerar även i dessa gäddors magsäcksinnehåll.

Abborre är det bete jag skulle välja, om jag vill fiska gädda, vill jag även fånga gädda, väljer jag mört eller löja.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Originally posted by BeBest
              Abborre är det bete jag skulle välja, om jag vill fiska gädda, vill jag även fånga gädda, väljer jag mört eller löja.

Kommentera

sarv eller björkna då, hur fungerar det? funkar det lika bra som mört? vi får nämligen nästan bara sarv och björkna när vi fiskar betesfisk.

Kommentera

Av det identifierbara bukinnehåll jag funnit i gädda så är mycket liten del från björkna och sarv. Sarv och björkna finns det gott om i min sjö antagligen flera än antalet löjor och klart över braxen och sutare.
                  Min gissning är att de mera högryggiga arterna inte utgör ett primärt mål vid gäddans bytesval men kan duga och ibland följer med av bara farten när fiskstimmen är blandade.
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Intressant... särskilt med tanke på att abborren (med uppfällda ryggfenor) blir väldigt högryggig.
                    En fiskepolare påstår att det inte spelar någon som helst roll, att bytesfiskens siluett inte syns i vattnet men ovanstående borde ju tyda på motsatsen?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    2 svar
                    488 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lyly19
                    av lyly19

Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
                    2 svar
                    341 visningar