Varför får jag inget när jag pimplar ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför får jag inget när jag pimplar ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Varför får jag inget när jag pimplar ?

Vart på hotspots som vart bra till abborre mete i somras.
    Två olika sjöar, ca 10 hål i varje sjö har jag gjort, borrat och testat pimpla på mina sommar hotspots samt lite andra hål, testat olika djup även med olika beten balanspirk, mormyska och blänken , pirkar mm, inget fungerar.
    Har inte maggots , är det ett måste ?

Brukar abborrarna befinna sig på helt annat ställe nu när det är vinter ?

Min teknik är sådan som jag kollat på youtube och pimpel filmer, provat lite olika stilar jag lärt och sett från dessa videos när dom fått bra med fisk, som låta betet falla ända till botten ibland och ibland inte, sen lyfter jag det ca 20cm i taget varje minut uppåt, gör ett ryck var 20e sekund för att sen hålla betet stilla, ibland drar jag upp halvmeters lyft för att sedan bara rycka lite igen mellanåt, bytt beten och flyttat runt en del även varierat genom att fiska på olika djup flera minuter i taget med bara små ryck då och då , ibland större ryck , testat en del olika tekniker

Köpt ispimpel prylar med borr och allt för 3tusen kronor och inte fått en enda fisk, det gör mig besviken såklart.
    Har olika färger på ögonkrokar , balanspirkar, mormyskor , pirkar , olika storlekar, testat alla, inget funkar
    Har ni några tips?
    På sommaren får jag massor med abborre när jag metar med mask på dessa ställen.
    Går det inte utan maggots ? Kan man sätta mask ? Vad bör jag göra ? tips önskas

Byt hål ofta. sitter aldrig mer än 2-3min i varje hål om det inte nappar. Fiska djupt nu på vintern. Ryck mer i spöt. Håll inte stilla för länge. Prova att använda maggots på kroken. När du har fått några abborrar så kan du använda ögon från abborre som bete. Fiska på platser med mycket sten
    Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Koppar/Silver Bergmanpirk med enkelkrok och en stor fet mask är det klart bästa jag har testat.
      Startar alltid med den modellen när det vankas abborrpimpel.
      Funkar även ypperligt att pimpla så från båt på sommaren!

/ Henke

Kommentera

Där jag fiskar abborre så är dem inte alls på samma plats på vintern som på vår/sommar. Sen höst och vinter så står de mycket djupare (där betesfisken finns) Jag har hittat mina bästa ställen för pimpling genom att åka med båten på sen höst och kollat med ekolodet vart betesfisken har funnits, sen när isen har lagt sig så har jag utgått från de platserna och borrat en hel jävla massa hål tills det blir fisk. Som Europike skriver så aldrig mer än 2-3min i samma hål om det inte hugger! Har du en djupkarta över sjöarna så kolla om du kan hitta några bra branter och utgå från dem. Snart hittar du dem =)

Kommentera

Har gett ca 10min per hål max 20min , riggat 3st olika beten, provat med alla, även provat fler beten, bla silver och koppar bergmanspirk mfl.
          Ska nu köpa maggots och mask även, jag har provat trekrokar som ser ut som ögon för att få fiskarna avundsjuka , inget har gett resultat.
          Som sagt helt färsk på pimpel, men att det ska ge noll resultat hade jag aldrig trott på eftersom man fått bra med fisk i somras, och c&r nästan bara på dessa ställen.

En fråga till er pimplare, får ni med pimpel nu där ni får på somrarna med mete eller är dom på andra ställen såhär vintertid abborarna? Och går det att föredra ett djup, som att nu gillar abborrar va på 5meter eller djupare pga is? hur trivs dom vintertid mitt på dagarna mellan 10.00-15.00

Är pimpel svårare än sommarmete?

har ni nån bra länk till nån websida där man kan lära sig mer om pimpel ?

fler som upplever som jimmy h att dom är djupt ute nu enbart nästan så här vintertid ?
          Jag vet vart betesfisken och djupbranterna är sen i somras via mitt ekolod, och jag har testat dessa ställen även, vet djupet över hela sjön , har ritat egen karta med hjälp av min ekolod.
          Senast ändrad av sportfisher; 2012-02-13, 17:38.

Kommentera

kan jag mäska åt abborre ? locka dom till ett ställe med mäsk ? , vet hur jag lockar till mört med vetebollar och vaniljsocker, men abborre vet jag inte hur man mäskar , ingen här som råkar ha tips ang det ?

Kommentera

En sida där du kan få mycket tips är www.pimpelforum.se Kolla rubrikerna Utrustning och pimpeltaktik
              Abborren kan stå både grunt o djupt även på vintern. Viktigast är att borra många hål för att hitta abborren, man kan borra ett hål och inte känna något, man flyttar kanske bara 2m och plötsligt har man kanonfiske. För egen del tycker jag att det är klart lättare att få dem på vintern. Känner du inget i ett hål ,sitt inte för länge utan flytta några meter o borra nytt, börja gärna nära land o flytta utåt mot djupare vatten för att finna vilket djup fisken står på just denna dag. När vi tävlingsfiskar o inte känner något ger vi hålet max 2 minuter. Maggot på kroken brukar trigga igång dem lättare om det är trögfiskat, men är de riktigt på hugget räcker det bra med garn eller limkrok

Kommentera

Tack för länken, läst där nu

Jag kommer skaffa maggots nu och mask , och börja från land nästan först, en pirk med mask, en med maggot en utan riggat och klart, kommer testa en minut med varje spö i varje hål, blir gå ut var tredje minut med 5meters avstånd mot djupet tills jag får dom där förbannade borrarna en ska jag ha i alla fall nästa gång, annars kommer jag aldrig mer pimpla jag kommer locka fisken genom att dunka botten mellanåt sen försiktiga ryck par decimeter ovan botten första halvminuten för att sen stiga lite mer innan jag byter spö/pirk/bete

ser framemot borra 20-50 tal hål när jag ska ut nästa gång , om det blir 50hål och ingen fisk så ger jag upp pimplandet för gott sen

Kommentera

Sen är det ju med pimpel som med allt annat fiske, vill de inte äta så gör de det inte! Ge inte upp bara för att du har några fiskfria dagar. Helt plötsligt sitter du där med en borre på kilot och då är alla slitdagar värda det!

Kommentera

Huggen är ofta väldigt lätta tycker jag, de smakar på kroken och hinner spotta om man inte är snabb. Om du har för grova grejer är det inte säkert att du märker att de är där. Även en 3-4 hektos kan hugga väldigt försiktigt. Jag fiskar inte så ofta, men har aldrig suttit fisklös i mer än 2-3 hål (i Mälaren), så kanske du helt enkelt inte fått in känslan.

Jag gör som alla andra rekommenderat - fem minuter i varje hål. Balansare eller klassisk vertikal med limkrok, ev med en garnbit, färg och sånt verkar inte spela nån roll för mig och maggot har jag inte använt sen jag var barn. Börja tio meter från nån strand du tror på och borra utåt.

Senast jag var ute, i fredags, fanns de på ca 7 meter. Alla tog vid botten, vilket kanske har att göra med att jag alltid släpper ner till botten, studsar där lite, lyfter tjugo cm och gör små ryck då och då (bara ett litet handledsvipp), och så småskakar jag och håller stilla omvartannat. Men jag hade nog inte krokat en enda om jag haft för grova handskar eller ett för grovt pimpelspö, det räcker för att man ska missa pillet ibland. Så på med avklippta fingervantar och ha superkontakt med betet, så ska det nog gå nästa gång!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    2 svar
                    245 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    2 svar
                    343 visningar
                    0 gillar