Hjälp mig ,frys problem!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp mig ,frys problem!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp mig ,frys problem!!

hejsan ! jag blir så trött på det här nu ! mina händer klarar fan inte av nån kyla alls! i förrgår när jag var ute och pimplade så han jag knappt börja så hade jag inte någon känsel i fingrarna! så när den bästa huggperioden på gödisarna var satt jag uppe vid elden och tinade fingrarna medans kompisen drog 4 stycken på 5 minuter! och då tänkte jag nu jävlar får de vara nog ! när jag inte ens kan fiska för jag fryser så mycket om händerna :'( så min fråga är , bästa varmaste vantarna på marknaden??? nått tips på hur jag ska göra så att jag inte börjar frysa efter 5 minuter ute i kylan ?

mediskallahälsningar Calle

Ursprungligen postat av superfiskarn Visa inlägg
    hejsan ! jag blir så trött på det här nu ! mina händer klarar fan inte av nån kyla alls! i förrgår när jag var ute och pimplade så han jag knappt börja så hade jag inte någon känsel i fingrarna! så när den bästa huggperioden på gödisarna var satt jag uppe vid elden och tinade fingrarna medans kompisen drog 4 stycken på 5 minuter! och då tänkte jag nu jävlar får de vara nog ! när jag inte ens kan fiska för jag fryser så mycket om händerna :'( så min fråga är , bästa varmaste vantarna på marknaden??? nått tips på hur jag ska göra så att jag inte börjar frysa efter 5 minuter ute i kylan ?

Hej
    Jag använder ett par som heter tegera arbetshandskar. Är mörkblå på utsidan och vitt skinn på insidan. Är en snöflinga på dem och de är vattentäta. Sedan är ett grundläggande tips att aldrig tappa din värme du har om händerna. Tar du av vantarna och blir blöt osv. hjälper nog inget om det är riktigt kallt. Ismetade i helgen med mina tegera och det funkade kanon. Satte dit mört osv med handskarna på. Har du dessutom förfrusit dem en gång kommer smärtan från kölden fortare och blir intensivare. Är kardborre runt handled på handskarna. Finns snik utan detta. Mvh Elias
    lindhultsfisketeam.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av E.johansson Visa inlägg
      Hej
      Jag använder ett par som heter tegera arbetshandskar. Är mörkblå på utsidan och vitt skinn på insidan. Är en snöflinga på dem och de är vattentäta. Sedan är ett grundläggande tips att aldrig tappa din värme du har om händerna. Tar du av vantarna och blir blöt osv. hjälper nog inget om det är riktigt kallt. Ismetade i helgen med mina tegera och det funkade kanon. Satte dit mört osv med handskarna på. Har du dessutom förfrusit dem en gång kommer smärtan från kölden fortare och blir intensivare. Är kardborre runt handled på handskarna. Finns snik utan detta. Mvh Elias
      dom handskarna gör jag också med.. skitbra.. går tillomed o jerka med dom om man måste:P
      när du börjar bli kall.. ta ut fingrarna ur fingrarna på handskarna o vicka som satan på dom så får du igång blodcirkulationen..

ta gärna med 4-5 par handskar så du kan byta efterhand som dom blir blöta

Kommentera

tack så mycket grappar skulle någon kunna skicka en länk så jag får se hur dom ser ut ??

Kommentera

http://www.witre.se/vinter-koldskydd...06_25502M.html är det dom ??

Kommentera

Ursprungligen postat av superfiskarn Visa inlägg

Tegera 297 heter dem. Här är en bild: http://www.google.se/imgres?imgurl=h...26tbs%3Disch:1
            lindhultsfisketeam.blogspot.com

Kommentera

vart kan man köpa dom ????

Kommentera

hej
                hos välsortrade järn och bygg handlare
                men så bra kan dom inte vara
                ejendals= leksand = inget å ha skratt
                JERK ÄR ETT DYRT TRÄSK Å FASNA I
                <iframe src="http://www.facebook.com/plugins/likebox.php?href=http%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fp latform&amp;width=292&amp;colorscheme=light&amp;sh ow_faces=true&amp;stream=true&amp;header=true&amp; height=427" scrolling="no" frameborder="0" style="border:none; overflow:hidden; width:292px; height:427px;" allowTransparency="true"></iframe>

Kommentera

hahaha ! ja , jag får testa dom här då !

Kommentera

Mitt tips är att satsa på varma kläder i övrigt så blir det inte så kinkigt med vantar. Först en riktigt bra mössa, själv kör jag med pälsmössa då det är kallt. Se till att du håller dig torr närmast kroppen, ylleunderställ är mitt tips. Kläderna får inte heller sitta allt för tight på kroppen om muddar bälten etc sitter för tight så minskar cirkulationen.
                    Skall du sitta stilla länge dvs du har ingen forcerad cirkulation är detta väldigt viktigt. Då jag jagar älg och sitter långa dagar på pass så byter jag från kängor till stora stövlar där jag kan vicka på tårna ordentligt.
                    Även om kängorna inte sitter hårt så är det stor skillnad. Jag kör med samma sockor i dem.

Nästa steg är att ge kroppen en liten extrados värme. testa att stoppa en handvärmare på magen innanför understället.
                    Kroppen ransonerar med värmen och är du kall om kroppen eller huvudet så skickar den inte vidare någon värme till händer fötter.
                    Därför är mitt tips att en extra tröja ger varmare händer. Däremot får det inte bli trångt innanför jackan för då tappar du isoleringsförmågan och den lilla luft som finns innanför dina kläder pumpas ut så fort som du rör dig.

Avslutningsvis om du fortfarande är kall om händerna, efter alla mina scoutledartips, skaffa dig en muff. Då jag har med mig döttrarna ut på isen brukar de bråka om att få ha pälsmuffen, havsutter, som jag köpt på secondhand. De har den hängande i ett band om halsen och brukar inte ha några vantar alls. En handvärmare i muffen gör att det snart är 35 grader inne i den. Du kan utan problem sticka in händerna och värma dem i muffen då du kylt ner dig.

Lycka till, Torsten
                    Hej, Tok-Torsten

It's not the kill, it's the thrill of the chase.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2025-03-29, 20:56
                    0 svar
                    346 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu

Startad av .art, 2025-06-01, 21:34
                    3 svar
                    249 visningar