Öglor till jerkbaits?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Öglor till jerkbaits??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Öglor till jerkbaits??

Ska testa att göra egna jerkbaits hemma, hur ska man få dit öglorna??
    Gjärna bilder som förklaring om nån svarar.
    Tack på förhand ffs..........

Köp skruvöglor

Ursprungligen postat av lilla_ja
    Ska testa att göra egna jerkbaits hemma, hur ska man få dit öglorna??
    Gjärna bilder som förklaring om nån svarar.
    Tack på förhand ffs..........
    och så skruvar du dit dem

//Fred

Kommentera

okej, tack för tipset

Kommentera

Det går finfint att göra öglorna på egen hand. Rostfri tråd, 0,8-1 mm i diameter, blir alldeles utmärkt. För att få öglorna runda och fina nyper du tag mitt om tråden med en rundtång och bockar tråden runt ena "pinnen" (va fan heter ena halvan av en tång??). Därefter sätter du själva öglan i ett skruvstäd och för att inte göra fula märken i öglan så kan det vara lämpligt att ha ett par små träbitar mellan öglan och själva skruvstädet. När väl öglan är fastklämd tar du en vanlig plattång, t.ex. en kompinationstång och tvinnar trådändarna. Viktigt här är att tag i ändarna av trådarna istället för längst in vid själva öglan. Om man börjar att tvinna "inifrån och ut" blir själva skaftet på öglan lätt krokigt och allmänt dåligt. Om du däremot börjar att tvinna i ändarna får du ett rakt och tight tvinnat skaft. Efter detta borrar du hål i betet med en borr som inte är större än att öglans skaft kärvar lite på väg in. Smacka i epoxy i hålet och kladda på ordentligt med epoxy på öglans skaft och kör in öglan i betet. Låt torka och voilà - skitfina öglor som sitter som ett berg. Lycka till.

Kommentera

tack for det, ska testa det. det funkar säkert bra.

Kommentera

Gjorde själv tidigare öglor lite i samma stil som Henrik Nordberg förklarar. Men jag gjorde precis tvärtom: Klämde fast ändarna på tråden i skruvstädet, trädde sen en grov spik genom öglan och började tvinna. Nyckeln till framgång är att dra i spiken mot dig själv samtidigt som du tvinnar spiken. Men nu har latheten tagit över och jag använder färdiga öglor, man spar på fingrarna en hel del. Men jag är fortfarande av den åsikten att självgjorda lite större öglor är bäst.

Färdiga skruvöglor fäster du genom att borra ett litet hål på önskat ställe, smeta in lite epoxy i hålet och lite på den gängade delen av öglan och skruva in. Det går lättare att skruva om du trär en spik genom öglan, man får bättre tag i fanskapet så.

Kommentera

Skruvöglor enkelt med skruvdragare!

Gör som BYFÅNE säger. Gör en ögla av metalltråd. Fäst öglan med "benen" tätt ihop i ett skruvstäd. Skaffa en öppen skruvögla förslagsvis en rosettkrok, takkrok eller liknade fäst denna i en skruvdragare. Haka fast kroken i öglan och dra maskinen emot dig. Ställ in maskinen på "back". Kör maskinen sakta och se hur fantastiskt enkelt du skapar en skruvögla. Gör skruvöglan "tight" dvs täta gängor så blir den styv och fin. Klipp av skruvöglan till lagom längd.Klart! De första skruvöglorna brukar bli lite konstiga men med lite träning så går det sedan bättre. Skruvöglan kan nu skruvas in som vanligt. Jag brukar göra långa skruvöglor till mina beten. Det man kan behöva göra är att platta till öglan lite för att få den rak. Gör detta efter eget huvud.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jaraal
                Skaffa en öppen skruvögla förslagsvis en rosettkrok, takkrok eller liknade fäst denna i en skruvdragare.
                Grymt smart, vaför har jag inte tänkt på det tidigare?? Måste testas snarast!

Kommentera

Jag testade att göra lite egna öglor med hjälp av borrmaskinen, funkade kanon.
                  bara att köra i ett sakta och lugnt tempo med borrmaskinen och hålla imot så får man hyfsat raka och fina öglor
                  Bifogade filer
                  Senast ändrad av Fiskbil; 2007-01-19, 00:37.

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik Nordberg Visa inlägg
                    (va fan heter ena halvan av en tång??)
                    Om jag inte tar helt fel så heter tångens öppning käft...... Jag har också för mig att man kan prata om tångens käftar och då mena det du nämner som pinnar.

Tången består ju egentligen bara av två halvor sammanfogade av någon form av bult el dyl. De halvorna heter skänklar.

Hälsar

Uttern_
                    Den gamle och navet
                    (han som e ute å cyklar)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2022-03-05, 10:44
                    17 svar
                    1 091 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Arbetar...
                    X