Hur jag gör mina jerks =) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur jag gör mina jerks =)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur jag gör mina jerks =)

Tjenare gott folk. Jag har tillverkat Jerkbaits i snart 1 år, dvs ingen lång tid. Och jag har byggt upp min kunskap via er här på fiskesnack, ni instpirerar verkligen!

Nu då till min betestillverkning, Hur gör jag? Jo:

Jag börjar med att rita upp en Form av ett bete jag gillar sen tidigare eller så låter jag fantasin flöda. Jag använder mig mest av Furu och Japansk Ek varav jag har till dessa. (på bilden är det ett annat drag som jag ritat upp på furu, men samma mall.)
    Click image for larger version

Name:	20070905278.jpg
Views:	1
Size:	162,4 KB
ID:	1791931

När jag sågat ut dragen, så kan man slipa bort eventuella sågspår i virket.

Name:	20070905280.jpg
Size:	173,3 KB
ID:	1791932

Sen sätter jag fast dragen i skruvstycket och mäter noga ut mitten för att markera ut där jag skall sätta tyngder och skruvöglor. Och gör ett jack med en spik så det inte kanar runt när det skall borras.

Name:	20070905281.jpg
Size:	121,4 KB
ID:	1791933

Sen är det bara att borra ut för tygnderna och skruvöglorna. Jag använder 12mm borr till dessa och viktar 3.5cm från bak respektive fram så blir det en fin gång. Sätter maskeringstejp på borret för att veta att hålen blir lika djupa.

Name:	20070905283.jpg
Size:	115,5 KB
ID:	1791934

Efter jag gjort det så slipar jag ner kanterna så den blir så som jag vill ha de.

Name:	20070905284.jpg
Size:	104,2 KB
ID:	1791935

Nu är det dags för tyngderna. Jag använder mig av Tenn då det inte är lika farligt att hantera som bly och har mycket lägre smältpungt vilket gör det hela lite enklare. Använder mig av skruvstycket för att hålla fast värmepistolen de minutrarna det tar för tennet att smälta.

Name:	20070905286.jpg
Size:	110,4 KB
ID:	1791936

När jag är klar med det, så blandar jag epoxy. Sen täcker jag tyngderna så det blir en jämn yta och skruvar i skruvöglorna med epoxy.

Name:	20070905288.jpg
Size:	134,7 KB
ID:	1791937

Name:	20070905290.jpg
Size:	148,4 KB
ID:	1791938

Sen är det dags för Färgsättning, men det skippar jag då jag sitter o väntar på att det ska torka nu =) Kan däriomt visa vad jag använder för grejjer.

Name:	20070905293.jpg
Size:	145,3 KB
ID:	1791940

Här är några av de färdiga betena. Jag anser att de behöver inte vara världsklass i utseende på de, men de ska vara nogranna byggda, dels för att jag inte är duktig nog (än) och jag får ju fisk på de, så varför göra de vakrare ?

Name:	20070905292.jpg
Size:	289,4 KB
ID:	1791939

Jag tycker jag har lyckats ganska bra med denna omgång, men de kommer bli bättre!!

Tack för mig, och hoppas det inspirerade någon!

Mvh/ Linus
    Senast ändrad av Falemo; 2007-09-05, 18:06.

Schysst. Som du säger, dem behöver inte alltid vara vackra. Men dina va fina som fan!

en fråga: Tjänar man på att göra egna jerkbaits? Vad blir priset per styck när man gör själv?
    Vad kostar träslaget du använder?

Ska själv testa att bygga en jerkbait snart!

Keep up the good work!
    http://www.silverbums.com

Kommentera

Tänkte själv sätta igång i dagarna och tillverka några Jerkar. Ska beställa en airbrush och minikompressor. Har hittat lämpliga saker, som jag tror räcker gott för mig i början.

Tänkte höra med någon, fungerar Araldite bra att lägga som lackfinish på jerkarna eller är det E-tex som gäller?
      ...mad world...

http://www.birkan.se

http://birkanlures.blogspot.com

Kommentera

Araldit

Ursprungligen postat av birkan Visa inlägg
        Tänkte själv sätta igång i dagarna och tillverka några Jerkar. Ska beställa en airbrush och minikompressor. Har hittat lämpliga saker, som jag tror räcker gott för mig i början.

Tänkte höra med någon, fungerar Araldite bra att lägga som lackfinish på jerkarna eller är det E-tex som gäller?
        som värmehärdas kan bli rätt bra. Men E-texen blir oftare bättre...

Kommentera

Ursprungligen postat av toxs Visa inlägg
          som värmehärdas kan bli rätt bra. Men E-texen blir oftare bättre...
          Jag pratade med en lokal färgaffär idag. Han tipsade om en Araldite som inte behövde värmetorkas. Utan den ska bara lufttorkas. Jag ska forska lite mer i det. Tänkte det kan vara ganska skönt att köpa produkterna där man bor. Så man slipper vara beroende av att sakerna ska ligga på posten...

Vi får se vad det blir. Ska iaf bygga mig en stabil torkställning med motor på. Det verkar nyttigt att ha, i fall man kör igång med E-tex.

Wish me luck!
          ...mad world...

http://www.birkan.se

http://birkanlures.blogspot.com

Kommentera

Tycker att alla som inte testat ska testa, det är riktigt kul!! Har själv än så länge bara lackat några gamla beten, samt håller jag på med några ytdrag, riktigt kul faktist!! Skön känsla att få på något man gjort själv!!

Kommentera

Ursprungligen postat av karki Visa inlägg
              Schysst. Som du säger, dem behöver inte alltid vara vackra. Men dina va fina som fan!

en fråga: Tjänar man på att göra egna jerkbaits? Vad blir priset per styck när man gör själv?
              Vad kostar träslaget du använder?

Ska själv testa att bygga en jerkbait snart!

Keep up the good work!
              Tack!
              Jo det blir billigare, köpte grejjer för någon månad sen för ca1000kr, och då kan jag göra ca 50 beten. de blir altså 20 kr betet. värt? absolut!
              Fast man kan ju göra egna öglor istället för att köpa. På så sett sparar man pengar o betena blir ännu billigare! ca 2.50kr öglan.

Kommentera

ja kör med etex och det blir kanon! =)

Kommentera

Det är inte

Jag pratade med en lokal färgaffär idag. Han tipsade om en Araldite som inte behövde värmetorkas. Utan den ska bara lufttorkas. Jag ska forska lite mer i det. Tänkte det kan vara ganska skönt att köpa produkterna där man bor. Så man slipper vara beroende av att sakerna ska ligga på posten...

Vi får se vad det blir. Ska iaf bygga mig en stabil torkställning med motor på. Det verkar nyttigt att ha, i fall man kör igång med E-tex.

Wish me luck!
                  det att den behöver värmehärdas, tror du missförstod mig där. Det går utan men den blir bättre om man värmehärdar.

Good luck...

Kommentera

Ursprungligen postat av toxs Visa inlägg
                    det att den behöver värmehärdas, tror du missförstod mig där. Det går utan men den blir bättre om man värmehärdar.

Good luck...
                    jag hänger mina i taket inne i panrummet, blir varmt o skönt för de när de ska torka och de torkar dubbelt så fort

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2022-03-05, 10:44
                    17 svar
                    1 093 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Arbetar...
                    X