Formningstips? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Formningstips?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Formningstips?

Hejsan,

Har nu i helgen börjat göra mina två egna första jerkbaits, mycket kul måste jag säga och ser fram emot att få testa dem. Det svåraste hittils var att forma kropparna dit jag ville ha dem, tycker det var svårt att få rundningen av kanterna osv att bli jämna och fina och likadana på vardera sida.

Jag gjorde så att jag ritade med blyerts på vardera sida om kanten jag ville fila ner, det gick som sagt hyffsat då det rätt enkelt blev att man drog lite för långt ibland.

Hur gör ni? Är det den här taktiken man får köra och helt enkelt öva in sig eller finns det smartare sätt?

Mvh
    Hampus
    "There's always a bigger fish"

Jag gör allt med kniven förutom att borra och sandpappra .

Många använder fräs , men det trivs inte jag med pga
    den stora skaderisken om man inte har fräsjigg .

Morakniv duger till det mesta , från att tälja wobblers
    till att flå en älg och filea fisk , begränsningen sitter
    bara i användaren .......
    Spiggpimplare

Kommentera

Personligen kör jag med fräsbord nu för tiden. Men något jag gjorde i börjar var helt enkelt att först såga ut betet som jag ville ha de. Därefter bryta kanten 45 grader, detta med rasp. Sen filade jag kanterna runda. Därefter två olika grovlekar på sandpapper... Du kommer nog dock komma på att det är ganska jobbigt att raspa, slipa och slipa ändå mer. Att du sen skaffar en fräs och ett fräsbord, då de inte kostar så mkt...
      ...mad world...

http://www.birkan.se

http://birkanlures.blogspot.com

Kommentera

Hej,

Ja man får väl se om man fastnar i byggandet, då kan det ju helt klart vara värt en investering. Tills dess får jag försöka utveckla min nuvarande teknik och se vart det leder.

Tack.
        "There's always a bigger fish"

Kommentera

Vilken radie

Hej, vilken radie använder ni då ni fräser?

Mvh / Paulo

Kommentera

Något jag använder när jag gör knivar är en liten bandslip som jag spänner fast upp och ner i bänken, sen är det bara att forma. Fräs går nog snabbare men med tanke på att man blir väldigt begränsad i formgivningen och den ganska överhängande skaderisken skulle jag nog välja en bandslip, dessutom är det ett billigare alternativ.

Ex på slip http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=46107605
            Känner du igen den här texten spenderar du för mycket tid vid datorn och för lite tid i båten.

Kommentera

Så länge man bara gör åt sig själv i liten skala tycker jag handverktyg räcker gott.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Sadda, 2022-03-05, 10:44
              17 svar
              1 123 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sadda
              av Sadda

Arbetar...
              X