Hjälp! förtyngning av jerkar. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp! förtyngning av jerkar.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp! förtyngning av jerkar.

Hoj hoj!
    Nu har jag gjort mina första jerkar och jag har kommit fram till steget då man ska blya ner dom, men jag vet inte hur jag ska göra. Jag hade tänkt att borra hål och stoppa i blyhagel. Problemet är att jag inte vet var jag ska placera haglen. Modellen jag håller på med just nu ser ut ungefär som en blandning av en Busterjerk och en Dartmaster den är tillverkad i abachi och väger ca 20g så det krävs ca 45g bly för att få den att sjunka långsamt. helst skulle jag vilja ha den att väga kring 100g när den är klar, men det blir svårt för proppar man i mer bly sjunker den alldeles för snabbt. Har funderat på att tillverka jerkarna framöver i ek men jag vet inte om det skulle vara så bra. All hjälp vad det gäller blyförtyngning uppskattas!
    Tusen tack i förhand!
    Mvh: Viktor
    i barken finns det ål, skål

Inte för att jag är något jävla proffs, men 45 gram bly låter för mycket. Det är nog egentligen bara att pröva sig fram. Jag gjorde så att jag band fast en tunn nylonlina mellan ögglorna, och sen lade jag undan för undan på mera bly för att få det häng jag strävade efter. Kom ihåg tafsen+ krokarna bara.

Kommentera

häng små "päronbly" i gummiband bara flytta tills du hittar rätt ställe att borra på..

Kommentera

45 g bly låter väldigt mycket själv gör jag jerkar i bok och en busterkopia behöver ca 10 g bly för att sjunka långsamt, men egenskaperna är kanske väldigt annorlunda med abachi. Jag brukar fästa blyhagel med häftmassa då laborerar med viktning.

Lycka till!!

Mvh / Paulo

Kommentera

Tack så mycket allihop. provade också med päronblyn i en gummisnodd. hade dok inte behandlad dom i linolja/terpentin då före, det kanske gör skilnad, ska testa igen sen när dom har badat klart ;P
          men var ska jag placera blyna sen i kroppen på jerken? Det är mest det jag behöver hjälp med!

Kommentera

finns inget facit på det tyvärr vet du att det krävs 45g tex. så prova att tejpa/gummisnodd/häftmassa och flytta den mellan varje provkast tills du hittat rätt... kanske dela upp blyet och placera det på två eller tre ställen. Finns lixom inget rätt eller fel..
            Senast ändrad av flua; 2010-02-14, 17:42.

Kommentera

Abachi är kanske inte så bra material till jerk. lätt och bra flytkraft, precis tvärtom mot det de ska vara. -.-'
              Vad använder ni?

Kommentera

Bok, ek, mahogny(stavning).

Kommentera

45g låter helt normalt.
                  Själv använder jag mig av asp och en egen modell av typ Pirahna och där landar jag på ca 40g bly.

Har väldigt mycket med att göra med träts egen densitet.

Tunga träslag är som tidigare sas ek och mahogny teak osv dock så är det lite jobbigare att arbeta i då de är väldigt hårda. Det sliter i sin tur väldigt hårt på verktygen.
                  Perra Karlsson
                  Team Fishfire

Kommentera

Det där med viktning är egentligen ganska lätt om man har en "bra" form. jag brukar göra så att jag kör i lagom mkt bly i två - tre hål som sitter ungefär fyra cm från betets kanter beroende på hur långt betet är och lite så. Vill man ha tvärare svängar, vikta närmare centrum. Men som sagt, finns inga direkta regler.

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2022-03-05, 10:44
                    17 svar
                    1 093 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Arbetar...
                    X