Torkhjuls problem! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Torkhjuls problem!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Torkhjuls problem!

Mitt nuvarande torkhjul är modell vp-rörs fästen och discomotor. Men jag upplever att den går otroligt ojämt. Ibland får hjulet en jäkla fart och snurrar till så lacken tenderar att samlas på vissa ställen på betena. Ibland runt öglorna, ibland blir det kamel på ryggen. Jäkla trist att behöva kastabeten man jobbat med liksom. Är det någon som har tips på bättre motoralternativ osv ? Bild och inköpsställe önskas om ni har vill säga!

/ J
    www.nonamefishing.blogg.se

Kan bero på ojämn belastning av motorn, vidare kan du ju vänta typ 10-15 minuter innan du lägger på lacken så att den inte är så "Rinnig". Tycker personligen det är bättre att lägga fem tunna lager lack, istället för 3-4 tjocka... Om det nu är så du gör!?
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Det som jag upplevt är att samma sak händer när man som grävlingen sa har torkhjulet ojämnt belastat. Dvs att du har tillexempel 4st beten på ena sidan och 6st beten på andra.
      Det absolut bästa är att du gör ett torkhjul där du har 4sidor att sätta betena på, och att se till att ha lika många beten på varje sida.

lycka till mvh Dennis

Klicka på bilden.

Kommentera

Det skulle gå lättare att ge tips om man såg hur ditt hjul ser ut, hänger axeln direkt på motorn tex. Kolla om du kan ordna en bild.

Kommentera

Är ganska säker på att det är ojämt fördelat på hjulet.
          Jag brukar sätta en lämpligt tung klämma på hjulet om jag kör olika beten i ett fullt hjul (25 Beten tar hjulet) för att jämna ut vikten.
          Kör jag bara 12-15 beten så fördelar jag ut dom jämt.
          Ska tillägga att jag inte kör med discomotor, utan en motor som jag hade tillgång till på mitt förra jobb.
          Bild på hjulet och motor finns på min hemsida under blandade bilder, har ett par motorer liggandes hemma.
          Senast ändrad av gäddslaktarn; 2011-03-01, 12:08.
          Hemsida: http://www.slaktarnlures.se

Kommentera

Håller på att bygga om mitt hjul. Ska bli en lättviktsvariant. Ett styck 80 cm långt avloppsrör. Sågas av på mitten. Kör i en "puck" dvs det som blir kvar inne i ett hålsåg. Trär båda rören mot pucken, spänner två skruvar mot pucken och limmar rören på plats. Sedan axeln (10 mm gängad stav) och samma procedur i bägge ändarna. Borrar upp 4 hål till att komma åt att fylla röret med fogskum. Sedan borrar jag hålen som skarvmuffarna ska sitta i.

Någon som förstår? Ska lägga upp bild när jag är klar. Tror det minskar totalvikten och därmed minskar belastningen. Har haft samma problem som dig slaktarn. Får se om det blir bättre resultat?

Kommentera

instämmer helt med Skruff.
              [FONT=Comic Sans MS]De bästa grejerna gör man själv![/FONT]

Kommentera

Ojämt fördelad vikt och eller all vikt direkt på motoraxeln.
                Även om du får till det perfekt i framtiden, så gör så grävlingen sa och låt lacken bli lite segare innan du har på'n

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Sadda, 2022-03-05, 10:44
                17 svar
                1 091 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sadda
                av Sadda

Arbetar...
                X