Hjorthår och hairstacker - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjorthår och hairstacker

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjorthår och hairstacker

Är det någon som kan tipsa om en bra sida som säljer hjorthår med väldigt lite underhår?

Var ner på en fiskebutik idag i Sundsvall och köpte hjorthår och en mässingsstacker.

Problemet jag har är ju att jag inte får ur underhåret, vilket leder till att jag inte kan få spetsarna att ligga jämnt.

EDIT: Om jag binder en streaking caddis i strl. 12, är det någon fördel med kortare hjorthår?

Tips?

Tack på förhand!
    Senast ändrad av VonElffors; 2012-03-03, 20:33.

Hej!

Det finns ett sätt att bli av med under håret. Du kan kamma bort det med en liten kam som har tätt mellan tänderna. D.vs. du håller tussen du har klippt ut i hår spetsarna och kammar.

Annars är detta hår mycket bra. Och har nästan inget under hår över huvud taget:

Citat: Om jag binder en streaking caddis i strl. 12, är det någon fördel med kortare hjorthår#

Den enda lilla vinsten med kortare hår är att du inte får så mycket spill när du ska frisera huvudet.

Litet tips.

Skaffa ett brunt 2 mm flyt foam ark. Klipp en tunn remsa och linda den ( Utan att dra åt den speciellt mycket dock. Spänner du den hårt? Då minskar flyt förmågan.) Som kropps material i stället för original materialet. Då flyter din caddis så bra att du kan knycka ned den under ytan och låta den ploppa upp....Precis som en kläckande Nattslända.

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-03-04, 00:35.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Annars kan du klippa bort biten med underhår, om fibrerna är långa. Brukar själv klippa av hjorthåret så nära skinnet som möjligt och sen när man har bunten mellan fingrarna klipper jag bort ca 5mm. Finns det fortfarande underhår kvar tar jag bort det genom att dra dubbing nålen igenom hårfirberna då brukar man få bort nästan allt.
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Har inte kunnat svara tidigare då jag varit borta i en vecka. Men tack för svar!

Kommentera

Tänkte ställa en till fråga om samma fluga. När jag lägger på hjorthåret över kroken och sen tar två lösa varv runt och drar åt. Håret på krokögat vill ju absolut inte resa sig nå speciellt mkt. En del reser sig men det mesta ligger kvar mot krokögat. Jag har provat dragit så hårt så att tråden går av..

Vilken tjocklek på tråden rekommenderar ni för hjorthårsflugor (Streaking caddis)? Är det en fördel att ha hjorthår som är kort och styvt eller långt och mjukt?

Kommentera

Verkar som håret du har är för styvt, Själv när man binder med hjorthår så blir det rena punkfrillan så fort man drar åt efter de 2 första varven. Har du möjlighet att ta bild på detta samt en bild på hjorthårs biten du har. Kanske är fel hår du har.

När jag binder hjorthårs flugor kör jag med 0/6 tråd och 0/8 till de minsta (krok 16 och neråt). Tjockare tråd har en tendens att bygga på krokskaftet och flugan blir "klumpigare"
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Här kommer några bilder så att ni förhoppningsvis kan hjälpa mig lite

Click image for larger version

Name:	IMG_20120313_223220.jpg
Views:	1
Size:	491,3 KB
ID:	1762132Click image for larger version

Name:	IMG_20120313_223232.jpg
Size:	370,0 KB
ID:	1762133Click image for larger version

Name:	IMG_20120313_223332.jpg
Size:	274,6 KB
ID:	1762134Click image for larger version

Name:	IMG_20120313_223933.jpg
Size:	283,8 KB
ID:	1762135

Har säkert försökt med tjugo streaking caddis och bara lyckats få till en någorlunda... Känns lite tjatigt.

Kommentera

Ser helt normalt det där ! Prova och ta lite mer material till nästa streaking caddis. Sista bilden där du dragit åt, hur gör du efter det ? sick saackar du bindtråden i hjorthåret när du ska ha fram tråden till krok öglan ?

Kommentera

Men ska det liksom inte spreta mer? försöker ta mig fram utan att binda ned nå hår men det är väldigt svårt
                  Använde först en Standard oliv 10/0 tror jag det är, funkade inte så bra.. Gick över till en UT 8/0 går lite bättre men inte riktigt nöjd ändå.
                  Vad använder du för tråd till en hjorthårsfluga i strl. 12?

Kommentera

använder 6/0 till hjorthårsflugor i den storleken. När du har dragit åt de 2 varven och spänt tråden kan du använda fingrarna och dra hjorthåret bakåt, på det sättet får du det och spreta mer. Sen sick sackar du bindtråden så gott det går imellan håren och drar några varv innan du kommer fram till krok öglan.

Det största felet med dessa flugor brukar vara att man snålar på materialet, så ta lite extra när du tycker att du är nöjd. Sen när du klipper/friserar flugan klipp bakifrån och fram. Kan kännas lite konsigt men tycker själv att man får till finare form på detta sätt

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jock Scott, 2011-09-18, 11:40
                    1 svar
                    1 320 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg SharkGirl  
                    Arbetar...
                    X