Chenile vs dubbing. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Chenile vs dubbing.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Chenile vs dubbing.

Har börjat tröttna på chenille en aning.
    Speciellt på förtyngda wollys o liknande, tycker det är svårt att få jämnt o snyggt.
    Har testat att dra av marabou och använda som dubbing, dels får du exakt samma färg som svansen och verkar ge lite mer liv än det "döda" chenillen.

Sen när man snickrar montanor så har jag general knas med chenille iaf i hökensås verisionen. Svullen i aktern vilket blir hel fel.

Fler som har liknande upplevelser eller fräcka lösningar på problemet mitt?

Har personligen lite svårt för chenille, föredrar dubbing till de flesta flugorna man har. Lättare att bygga en taperad kropp och få den storleken man vill ha på flugan. Chenile har jag till mina zonkers och vissa andra stremers där formen inte är så viktig.

Hur binder du in materialet i dina montanor ? För att få det jämnt började jag infästningen ungefär där thorax börja sen hela vägen bakåt. På detta sätt vart de en jämn bas att linda bakroppen på. Fäster man bara bak på kroken blir det en bulle av materialet under bindtråden
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Chenille, kan vara både bu och bä. Köper man standard kvaliteten? Då blir flugorna alltid mer eller mindre bra i kroppen. Och så är det litet si och så med hållbarheten på den billigare chenillen också. Kör man med ultra chenille i stället? http://mistpool.com/product_info.php...524456d6c307f3 Då får man bättre resultat + det mojoman säger om att binda in stjärten ( och en stump av chenillen ) Så att hela paketet går ända bort dit man tänkt sig att binda in bröstet sedan. Annars så får man oundvikligen den där trista klumpen längst bak
      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-03-12, 12:40.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
      1 svar
      186 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg .art
      av .art

Arbetar...