Binda Flugor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Binda Flugor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Binda Flugor?

Hej hej!
    jag blev med flugfiske spö här för nån vecka sen och är nu sjukt peppad på att binda egna flugor =)
    Jag undrar om nån kan ge tips på en bra bok steg för steg beskrivning hur man gör, internet sidor går oxå bra.
    Är helt ny inom detta så man måsten kunna förstå det lätt.
    Tack

Ursprungligen postat av magnushaggstrom82 Visa inlägg
    Hej hej!
    jag blev med flugfiske spö här för nån vecka sen och är nu sjukt peppad på att binda egna flugor =)
    Jag undrar om nån kan ge tips på en bra bok steg för steg beskrivning hur man gör, internet sidor går oxå bra.
    Är helt ny inom detta så man måsten kunna förstå det lätt.
    Tack
    Tja, det finns ju hur mycket som hellst och jag tror att Jock Scott kommer komma med många hjälpfulla tips. jag kan tipsa boken "Westrins fjällflugor" den ger dock inte bindbeskrivningar men flugorna funkar, sen går det hitta bindbeskrivning på internet. jag använder mig mycket av Http://www.rackelhanen.se.

/Arne
    http://arnefansfiske.wordpress.com/ "Vad vore man utan fiske?"

Kommentera

öppna youtube och skriv "tying flies" då hittar du allt du kan tänka dig i flugbindar väg. Sen om du googlar på "flugor" och kolla på bilderna du får fram i sökningen, då kan du öppna orginal sidorna med dessa bilder och oftast brukar det finnas fler flugor på dessa sidor. Sen spana igenom olika trådarna här på denna del av forumet. Vill du ha en bra film med bra grunder för flugbindning kan jag rekomendera följande (se länk) I den går klingberg igenom de vanligaste flugorna och tekniken för att binda dessa

Med instruktionerna i denna film kommer man ganska långt med när det gäller att binda flugor
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Jag köpte ett startpaket där filmen ingår(finns på nätet).
        Då har du en grund att börja med,men välj det dyrare bindstädet(Regent Vise)det gjorde jag och är helnöjd.
        Sen får du köpa till vartefter.

Kommentera

visserligen bra med start paketen men materialet i dessa brukar inte vara det bästa. Nästan bättre att köpa delarna löst då får man mer material och kan binda fler flugor (öva på att binda). Det bästa är att välja ut 10-15 flugor man vill binda helst flugor olika bindteknik men enkla att binda.

I klingbergs film går han igenom följade flugor
          1. Påfågelnymfen - väldigt enkel fluga
          2. Nattsländepuppa - enkel fluga med rapphöne hackel
          3. europa 12 - Klassisk torrfluga mer liggande vinge (nattslända)
          4. wooly bugger - Kropps hackel
          5. guldribbad haröra - Harmask dubbing, med ribbing
          6. kanin zonker - Bindteknik med zonker stripes
          7. klinkhammer - parashcute hackel
          8. streaking caddis - hjorthårs fluga

skulle själv lägga till följande i denna lista
          9. Montana - hackel med ryggsköld
          10. mickey finn - Klassisk streamer
          11. superpuppan - Kropps hackel i mindre format än wooly buggern
          12 black gnat - Torrfluga med uppräta vingar (dagslände immitation)
          Senast ändrad av mojoman; 2012-03-12, 19:28.
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Hej! Klingbergs video är bra. Och så denna bok:

Visserligen har mojoman rätt i att det är bäst att plocka ihop sitt flugbindar kit i lösa delar. Men orkar du inte det? Så har du här en o.k. nybörjar sats med Regent städet och Klingbergs instruktions video:

Det du kommer att få köpa till ganska snart är kroken.

Daichii, är en billig men bra krok som säljs i 100 pack för runt 70:- förp. Mindre än 50 krok per sort / storlek är inte värt att handla.

Om du köper vanlig sådan flug krok i storlekarna 10, 12, 14, 16.

Streamer krok 6, 8 och 10

Och " böjd krok" 12, 14 och 16. (För puppor, Nattsländan Streaking Caddis och ett antal flugor till ). Så har du ett vettigt krok sortiment sedan. Du behöver ju dock inte köpa på dig all denna krok på en gång. Men den vanliga flug kroken och streamer kroken är nog de viktigaste för stunden.

Här hittar du Daichii krokarna.:

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-03-12, 20:12.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

ett tips är att bara köpa de stora krokarna till en början när man övar upp tekniken. Då blir det inte så dyrt heller på en gång

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                Hej! Klingbergs video är bra. Och så denna bok:

Visserligen har mojoman rätt i att det är bäst att plocka ihop sitt flugbindar kit i lösa delar. Men orkar du inte det? Så har du här en o.k. nybörjar sats med Regent städet och Klingbergs instruktions video:

Det du kommer att få köpa till ganska snart är kroken.

Daichii, är en billig men bra krok som säljs i 100 pack för runt 70:- förp. Mindre än 50 krok per sort / storlek är inte värt att handla.

Om du köper vanlig sådan flug krok i storlekarna 10, 12, 14, 16.

Streamer krok 6, 8 och 10

Och " böjd krok" 12, 14 och 16. (För puppor, Nattsländan Streaking Caddis och ett antal flugor till ). Så har du ett vettigt krok sortiment sedan. Du behöver ju dock inte köpa på dig all denna krok på en gång. Men den vanliga flug kroken och streamer kroken är nog de viktigaste för stunden.

Här hittar du Daichii krokarna.:

http://stip.se/ulfsflugor/index.php
                Det var den satsen jag köpte,den är bra när man är nybörjare och inte vet vad alla material och krokar heter.

Kommentera

Tack alla!
                  Ska se hur jag gör nu när det är löning =)
                  Är SÅÅ peppad

Kommentera

Är du osäker på om flugbindning är nått för dig köp ett kitt, men om du vet att det kommer vara nått för dig köp materialet löst. Hjälp med detta får här om du har fler frågor garanterat

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X