Mycket enkel foam Fjädermygga. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mycket enkel foam Fjädermygga.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mycket enkel foam Fjädermygga.

Enklare än så här blir det knappast.

Krok: Vanlig flug krok 14, 16 eller 18.

Bind tråd: Svart. 0/12 eller 0/14 är lagom.

Kropp: 2 mm tjock, svart foam remsa som är klippt så att den tjocknar litet fram mot "huvud änden".

Ribbing: Grå eller vit tråd tunn. Ta en regäl längd.

Vingar / hackle: Grizzly eller Blue Dun = blå / grått förslagsvis.

Super lim.

Bind beskrivning
    ---------------

Bind in foam remsan med den smala änden så att remsan för tillfället pekar ut bakom kroken.

Bind in den ljusa tråden och gå fram med den svarta bind tråden tills du har några mm kvar till krokögat.

Bind in hacklet och vira det lodrätt på vanligt torrfluge vis så att du får en skaplig krage av fjädern.

Stryk på ett tunnt lager lim uppe på kroken ända fram till hacklet. Vik sedan fram foamen till hacklet. Klipp inte bort överskottet! Fixera foam änden med några varv bind tråd.

Linda den ljusa tråden till tydliga leder på kroppen. brukar gå åt 4 - 5 varv per led till detta. Avsluta denna tråd med whip finish verktyget. Vik sedan foam överskottet över hacklet och fixera det med bind tråden. Nu kan du klippa bort överskottet.

Gör klart huvudet och avsluta flugan.

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-05, 10:11.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

mycke enkel simpel och garaterat en fluga som ger resultat.....men som jag brukar tänka, den där går att göra med cdc också
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

He, he, he! Varför är jag inte förvånad? Jag funderade ett tag på att använda cdc faktiskt.

Men valde grizzly p.ga. att det ger så fint liv åt flugan med de spräckliga, svarta teckningarna.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-05, 10:09.

Kommentera

Click image for larger version

Name:	12040130.jpg
Views:	3
Size:	437,4 KB
ID:	1762757

som sagt denna kan göras med cdc =D
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

O.k. Ska testa den med.

Kommentera

Exakt en sådan jag saknade i asken vid dagens bäcköringfiske.

Kommentera

det är efter fiske tripperna man märker vilka flugor som saknas, darför tar jag med mig mina bindar prylar när man ska på längre tripper. Men mina askar börjar bli ganska så helgarderade när det gäller nattsländor, dagsländor och de vanligaste krypen

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
              X