Flugsamlingen klar ! Men nu då ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugsamlingen klar ! Men nu då ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugsamlingen klar ! Men nu då ?

Behöver lite utmaningar nu när flugaskarna är fyllda för kommande äventyr, tror inte jag har missat nått

Natsländor : Larv (fri och hus), puppa, kläckare, vuxen
    Dagsländor: Nymf, kläckare, dun och spent
    bäcksländor: nymf och spent
    myra, geting, skalbagge, harkrank, flickslände nymf, mini mus, fjädermygg, bibios, mygga, zonker (vit, gul, orange, svart, natur), Woolybugger (gul, orange, brun, olivgrön, svart), mickey finn (lite olika färger), muddler minnow......säkert glömt nån. Men tror att jag är redo för denna säsong med denna uppsättning. Men man måste fråga är det nån insekt man har missat som borde vara med i samlingen ? Baitfish har jag funderat på o lägga till, nån med erfarenheter av denna ?

Alternativt börja binda realisitiska flugor på kvällarna när man inte har nått bättre för sig.
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Ser ut att vara komplett tycker jag. Men bland dagsländorna? Har du Gul Forsslända, Vass slända och Baetis Rhondani ( Blue Dun)? Adams, är aldrig fel heller.

Edit. Jo, Långt ner i halsen ska du ju ha med. En klinkis med "Red Tag stjärt", påfågel herl kropp + bröst, brunt hackle och vit vinge. Grym Harr fluga b.la.

Edit 2. Baitfish, är väl egentligen bäst för HÖ och Gäddan. Men om du hittar ett vatten med stor luringar till brun öring så....
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-25, 20:55.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

dagsländorna är komplett, sandslända (danica/vulgata), åslända (beatis familjen), simslända, vasslända och forslända (gul och brun). Vart klar med mina sista beatis igår storlek 18

Baitfish var tänkt och ha just till nattfisket efter de stora pojkarna =D

Långt ner i halsen kommer jag nog inte ha med, eftersom jag har kläckare redan till alla dagsländorna, sen om dessa inte funkar får man hitta variationer i färg som kan trigga firren. Men ska ha den i åtanken när man är i norr o fiskar.

Click image for larger version

Name:	12050112.jpg
Views:	1
Size:	737,3 KB
ID:	1762845
      den är inte stor men hoppas på att den är giftig
      Senast ändrad av mojoman; 2012-05-25, 21:24.
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ja, då grejar du ju alla sitsar vad det gäller flugor. Det är sådana där små kusar som kan rädda dagen.

Kommentera

Din nattis skördade 2 fina bågar i dag!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
          X