Återupptar flugbindningen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Återupptar flugbindningen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har ju bundit i 10 år.
    Tycker att foam och cdc är för nya material. Binder klassiska våtflugor för att det är kul och klinkhamer för att dom är bra.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Jag kommer att binda mycket våtflugor och nymfer. Så det blir nog att jag kommer använda mer från stare, rapphöna och morkulla som hackelmaterial än från tuppnacke.

Foam och cdc känns som lite för nytt och modernt för mig.
      Men de är säkert bra. Har ju fjädermygg med cdc.

Kommentera

Vad använder ni för krok när ni binder?
        Hur är Fly Dressings krokar?
        Jag funderar på Partridge?

Kommentera

Jag band mycket på Kamasan förut. Men nu är det nästan undantagslöst Daichii. Billig men mycket bra krok. Kommer oftast i 100 pack dessutom. De enda undantagen när jag använder annan krok är när det gäller några få special krokar, och då handlar det om Partridge och TMC.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-03, 10:44.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
            Jag band mycket på Kamasan förut. Men nu är det nästan undantagslöst Daichii. Billig men mycket bra krok. Kommer oftast i 100 pack dessutom. De enda undantagen när jag använder annan krok är när det gäller några få special krokar, och då handlar det om Partridge och TMC.
            Kamasan känns bekant, undrar om inte jag också använde mig av dem förr.
            Daichii verkar ju onekligen prisvärt. 100 st för 75:- jämfört med Partridge 25 st för 69:- hos Capricorn.

Kommentera

Kamasan, är ju precis som Daichii Japansk tillbverkade och kem slipade krokar. Kamasan, är väl det mer kända märket.

Men som många andra krok tillverkare så håller Kamasan sig till 25 pack och till ett litet svettigt pris per krok. Dock ej så dyra som Partridge och TMC ska det tilläggas. Daichii, mördar ju inte plånboken precis. Och 100 pack är ju gött. Då har man krok ett tag.
              Daichii krokarna är inte bara vassa som fn. De har en bra härdning också som inte är vare sig för hård eller motsatsen. Kan inte minnas att jag ha haft någon sådan krok som rätat ut sig under en drillning eller smällt av. Men kan ju iof. ha haft en del tur där?

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                Kamasan, är ju precis som Daichii Japansk tillbverkade och kem slipade krokar. Kamasan, är väl det mer kända märket.

Men som många andra krok tillverkare så håller Kamasan sig till 25 pack och till ett litet svettigt pris per krok. Dock ej så dyra som Partridge och TMC ska det tilläggas. Daichii, mördar ju inte plånboken precis. Och 100 pack är ju gött. Då har man krok ett tag.
                Daichii krokarna är inte bara vassa som fn. De har en bra härdning också som inte är vare sig för hård eller motsatsen. Kan inte minnas att jag ha haft någon sådan krok som rätat ut sig under en drillning eller smällt av. Men kan ju iof. ha haft en del tur där?
                Ja precis, 100 krokar räcker ju ett tag.
                Sedan är det ju allroundkrok som funkar till både torrt och vått.

Kommentera

Alldeles! Tycker att det är dålig ekonomi i att beställa 25 st krok i taget. 50 st är minimum för mig. Men när man nu kan få 100 krok till det priset? Ja, då är det bara att tacka och bocka.
                  Daichii, har ju justa böjda krokar för puppor och nattsländor också. + en modell, som är en 3 X långskaftad krok med litet böjning på för Flickslände nymfer t.ex. som heter modell 1260 och 1270. Som jag försöker få min huvud leverantör av material att ta in.

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-03, 13:53.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                  X