Återupptar flugbindningen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Återupptar flugbindningen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Återupptar flugbindningen

Efter år av "lathet" genom att köpt mina flugor (band flugor förr) så har jag nu köpt flugbindningsgrejer och ska återuppta det hela igen.
    Varför?

Finns väl inget roligare än att få fisk på eget bundna flugor. Flugor skapade utifrån det insektsliv som finns i det vatten man fiskar i.
    Flugor.se i all ära (där jag köpt mina flugor), ja de har bra och fina flugor enligt mig. Men jag börjar personligen känna allt mer att det bl.a. är för mycket hackel och stjärtspröt på många av flugorna i min smak. Vill ha dem så slimmade som möjligt. Tunna och lite hackel. Så då är det ju bättre att binda själv än att gnälla.

Så eftersom jag nog kommer att vara lite ringrostig kring binderiet så lär jag nog be om ett och annat tips kring detta här på forumet.
    Senast ändrad av Haspelmannen; 2012-06-01, 13:28.

Alltid bäst och binda sina egna flugor, då får man dom som man vill. Blir det inte bra första andra eller tredje gången så blir det väl kanske sjätte eller åttonde gången :-P

Började binda själv för att det är kul och sen att flugorna man köpte va som du skrev tok för "buskiga", allt för att kunden ska bli glad för sina nya välflytande torrflugor. Sen skadar det inte att man halverar priset per fluga när man binder själv. Sen kan man alltid sälja flugor till polarna för vad materialet kostar. Om de inte binder själva, då kan man byta flugor för att slippa köpa allt material på marknaden.

Tips och trix finns det gott om här, hittar man inte det man söker så kommer garanterat jock scott eller jag svara i den mån man kan .
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
      Alltid bäst och binda sina egna flugor, då får man dom som man vill. Blir det inte bra första andra eller tredje gången så blir det väl kanske sjätte eller åttonde gången :-P

Började binda själv för att det är kul och sen att flugorna man köpte va som du skrev tok för "buskiga", allt för att kunden ska bli glad för sina nya välflytande torrflugor. Sen skadar det inte att man halverar priset per fluga när man binder själv. Sen kan man alltid sälja flugor till polarna för vad materialet kostar. Om de inte binder själva, då kan man byta flugor för att slippa köpa allt material på marknaden.

Tips och trix finns det gott om här, hittar man inte det man söker så kommer garanterat jock scott eller jag svara i den mån man kan .
      Ja precis, många flugor är som du skriver många gånger på tok för buskiga. Bara för att man har mer hackel så betyder det ju inte att flugan skulle flyta bättre än en fluga med bara ett par varv hackel. När det gäller stjärtspröten så tycker jag ofta det är en för många strån (en hel bunt). Tittar man på en slända så är det bara 2-3 stjärtspröt.

Det ska i alla fall bli kul att se hur pass ringrostig man är vid bindstädet nu. Eller så sitter de gamla takterna i så man snabbt kommer igång.

Kommentera

de e rätt, vi får fiska snart! antingen öringe eller mjölby"flyfishing"
        http://arnefansfiske.wordpress.com/ "Vad vore man utan fiske?"

Kommentera

Det är som att cykla....hade själv ett uppehåll med flugfiska på ca 15år, började igen förra säsongen. Nu har man köpt allt man behöver i fiskeväg och bindväg. Askarna är fyllda med flugor som behöver blötas. Själva bindandet satt kvar i benmärgen behövde bara dammas av lite. så nog ska de allt gå bra
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Kul att du kommit igång igen Vidar!

Personligen, så tror jag mer och mer på parashute bundna och foam / cdc torrisar. Inte minst vad det gäller att parashute flugorna får rätt slags "fot avtryck" på ytan jämfört med de traditionella torr flugorna. Och eftersom mer av hackle stråna vilar på ytspänningen. Så kan man reducera mängden hackle rätt drastiskt.

Foam och cdc flugorna flyter ju som fn. utan att man behöver ha en hel skog med ben och hackle där heller.

Du får väl binda upp några av mojos "recept" och se självt.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-01, 18:30.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Har uppenbarligen glömt vilka priser flugbindningsmaterial ligger på nu för tiden. Tuppnacke runt 700:-
              För de billiga indiska nackarna är väl knappast något att ha vad jag kan minnas?

Kommentera

duger till våtflugor, men att binda torrflugor njae

Kolla om du hittar ½ whitting nackar köpte deras combo med halv grizzly och halv brun, dessa räcker länge med tanke på att man får 2-3 flugor på varje fjäder.

denna köpte jag, bronze grade
                http://mistpool.com/product_info.php?products_id=1388

Kommentera

Binder man mycket smått, är det ju ett måste med kvalitetsnackar.

Kommentera

Precis, indiska nackar passar väl på sin höjd till våtflugor/nymfer om ens det.
                    Och som för mig som kommer att binda flugor med max st. 12, vanligtvis 14-18, så är det nog bara slöseri med pengar att köpa en indisk. Ska det vara så ska det vara bra redan från början.

Som nämnts så lär ju en Whitting fjäder räcka till 2-3 flugor. Så på sikt är det ju mer ekonomiskt.
                    Och köper man en halv nacke så blir ju inte lika svidande för plånboken.

När jag band flugor förr så har jag i minnet att jag nog körde med Metz nackar.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jock Scott, 2011-09-18, 11:40
                    1 svar
                    1 321 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg SharkGirl  
                    Arbetar...
                    X