March Brown - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

March Brown

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Är det endast våtflugan March Brown som du binder nu? Eller även den torra varianten?
    Absolut är spiders och nymfer trevliga(gare) att binda.

Det är märkligt vad hjärnan ställer in sig på att binda små flugor rätt fort. Den första på # 16 eller #18 känns pytte liten och väldigt petig att binda. Men efter 3 - 4 st så tycker man att det inte är så märkvärdigt längre.
    Går man sedan upp till en #14 eller #12 krok direkt efter det? Då ter sig den nästan som en större streamer krok helt plötsligt.

Jag har självt suttit och bundit ett gäng, hel svarta Klinkhammers åt en kompis på # 16 krok fram till nyss.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-15, 12:37.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

jag har inte lyckats hitta någon bindbeskrivning eller bild på den torra march brown hjäälp nån?
      när jag satt och läste lite trådar så fick jag en idé, alla pratar ju om rätt "avtryck" på ytan av torrflugorna och alla säger ju att parachute ger bättre avtryck. har ni prövat att parachute hackla nattsländor som gallok?
      http://arnefansfiske.wordpress.com/ "Vad vore man utan fiske?"

Kommentera

Ta-daah!

Material.
        --------

Vanlig flug krok från #12 - 16.

Bind tråd. Brun.

Stjärt. Några bruna tupp hackle strån.

Kropp. ljus till medium brun dubbing.

Ribb. Tunn, oval och guld. Kan utelämnas.

Hackle. Originalet = Rip dun hackle. Men nu för tiden binds den med en blandning av brunt hackle med ett par varv naturell Grizzly i. Alernativt brun färgat Grizzly hackle.
        Tupp, flyter ju märkbart bättre än det mjukare och mer vatten absorberande Rip hacklet.

Vinge. Orginalet: Fasan hönans ving pennor. En strimla från en höger och en vänster penna. Som när de läggs ihop, ska få en profil som ser ut så här uppifrån sett hållna mellan tummen och pekfingret uppe på kroken )(. Förvissa dig om att ving paret ligger rakt på kroken! Annars kan du sedan ha en fluga som roterar i luften och tvinnar tafsen. Dra in ett par lösa slingor av bind tråden in mellan fingrarna och över vingarnas bas. Knip åt med fingrarna litet och dra åt tråd slingorna. Lägg ytterligare några varv runt ving basen för att säkra, och klipp bort överskottet. ( Sedan du har försäkrat dig om att vingarna fortfarande ligger rakt på kroken d.vs. ). Res upp vingarna och linda tråd bakom och framför tills att vingarna står stadigt av sig självt.

Personligen, tycker jag att en "Tan" = ljust brun / creme, Antron garn vinge som man sedan lägger litet strimmor på med en vattenfast, brun, tusch penna är både enklare att jobba med och minskar risken för tafs tvinn en hel del dessutom. Och inte minst, så tål en sådan garn vinge mer stryk. Är dessutom den slags vinge man helst ska använda om man vill binda denna fluga med Parashute hackle.

Bind in hacklet och avsluta flugan.

Tips. Linda hacklet / hacklen "X" vis framför och bakom ving basen vart annat varv så får du bättre spridning på hackle stråna.

March Brown som torrfluga finns ju i flera varianter. Den på bilden är rätt nära så som jag menar. Men med en litet ludnare dubbing kropp då.

Jo, Parashute har ju till skillnad från en klassisk torr fluga med lodrätt lindat hackle ett cirkel format "fot avtryck" på ytan som påminner mer om en riktig insekts dito.

Men just Nattsländor, är nog inte helt lyckat att binda som parachute fluga. Nattsländan, har ju sin karakteristiska "hus taks vinge", siluett som man vill framhäva. Och dessutom, så plogar ett klassiskt horisontellt hackle vatten ytan bättre än parashute. Vilket också är en fördel just när man binder Nattsländor.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-15, 13:44.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
          Är det endast våtflugan March Brown som du binder nu? Eller även den torra varianten?
          Absolut är spiders och nymfer trevliga(gare) att binda.

Det är märkligt vad hjärnan ställer in sig på att binda små flugor rätt fort. Den första på # 16 eller #18 känns pytte liten och väldigt petig att binda. Men efter 3 - 4 st så tycker man att det inte är så märkvärdigt längre.
          Går man sedan upp till en #14 eller #12 krok direkt efter det? Då ter sig den nästan som en större streamer krok helt plötsligt.

Jag har självt suttit och bundit ett gäng, hel svarta Klinkhammers åt en kompis på # 16 krok fram till nyss.
          När det gäller March Brow så är det bara våtflugevarianten jag binder.

Har börjar binda dagsländor st. 14 där jag experimenterat och tränat med olika vingar i kombination med traditionellt virat hackel eller parachute. Som vinge har jag då använt från vingpenna eller kroppsfjäder från rapphöna.
          Hacklet är jag sparsam med 2-3 varv, liksom stjärspröten med några få strån då en riktig dagslända trots allt bara har 2-3 spröt. Ytterst lite dubbing för att få tunna och slimmade kroppar.

Kommentera

Det är bara bra att du testar litet olika ving material, så att du känner hur de beteer sig och vilka olika egenskaper de har?

Jag har snöat in på Veniards, Parashute strike antron, som jag tycker är bra eftersom det är styvare än både det normala Antron garnet och Poly garn. Lättare att linda parashute hacklet runt. Dessutom är det för impregnerat med Water Shed. Räcker gott om man har gult och vitt sådant. http://www.westforkfly.se/epages/wes...ucts/e014-0002

Fint till spent vingade flugor också.

Alternativt, använder jag en bit 4 kantig och 3 mm tjock foam från ett ark, som jag lindar hacklet runt. Jag klipper en grund skåra i botten så att jag får 2 st korta "ben" som jag sedan lindar fast på kroken. Ett ben framåt och ett bakåt kroken.
            Brukar klippa ned staven så att den är ca. 1 - 1.5 cm hög.

På tal om stjärt spröt till dag sländor? Hends Micro fibrets, blir kanon fina sådana. Tåliga också eftersom de är av nylon.
            Funkar bra om man vill ha antenner på nattsländor också.

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-15, 17:41.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
            X