Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fanwinged Adams
Collapse
X
-
Adams, finns ju med ett antal ving modeller. Grizzly, hackle spets vingar är ju vanligt på denna fluga och då med traditionellt, lodrätt hackle. Men precis som med fan wings, måste dessa vingar sitta spik rakt och stadigt. Annars riskerar du att få en fluga som tvinnar tafsen under kast.
Fan Wing flugor, är vackra att titta på. Men kan ge dig mer problem än någon annan ving modell.
Är säker på att den bästa lösningen är en s.k. "bunch wing" D.vs. att du river av ett antal Grizzly, hackle fibrer och binder in dessa till en vinge. Finns ju inget som hindrar dig från att sedan dela bunten något med bind tråden så att du får ett ving par heller om du vill?
Adams med hackle spets vingar:
Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-05, 19:11.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
-
Ja visst har du rätt där Jock. De är fina att titta på, men kan ge problem. Men jag provar ändå för skoj skull.Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inläggAdams, finns ju med ett antal ving modeller. Grizzly, hackle spets vingar är ju vanligt på denna fluga och då med traditionellt, lodrätt hackle. Men precis som med fan wings, måste dessa vingar sitta spik rakt och stadigt. Annars riskerar du att få en fluga som tvinnar tafsen under kast.
Fan Wing flugor, är vackra att titta på. Men kan ge dig mer problem än någon annan ving modell.
Är säker på att den bästa lösningen är en s.k. "bunch wing" D.vs. att du river av ett antal Grizzly, hackle fibrer och binder in dessa till en vinge.
Adams med hackle spets vingar:
Tittar man på din bild av Adam så ser man enligt mig en utav de nackdelar med traditionellt virat hackel. Flugans position på vattnets ytskikt jämfört med om man binder med parashute. Tror du i någon tråd lagt upp en sådan bild också.
Förmodligen slutar det väl med en variant på Adam med sparsam parashut hackel, 3-4 stjärtspröt och polygarn som vinge... och då blev det vips en helt annan fluga än Adam.
Kommentera
-
Om inte annat så kan du ju ha fan wing Adams som "skåde bröd" i flugbindar hörnan.
Tror också mer på den parashute bundna varianten, där du får ett mer cirkel format och insekts likt fot avtryck på ytan. De traditionellt hacklade flugorna har ju ett betydligt smalare avtryck. Och precis som på mitt foto, så kan det hackle som vilar mot ytspänningen skära igenom om hacklet är för styvt? Vilket då förstås gör att flugan inte står speciellt högt på ytan.
Här är nog fotot du menade att jag har lagt upp tidigare gissar jag?

Här är ett annat foto som väl illustrerar parashute flugornas fot avtryck.
Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-05, 20:19.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
vinge av CDC det enda rätta
FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös
Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/
Kommentera
-
FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
Kommentera
-
polygarn för at den ska få lystern och skimret i vingarna :-PFLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
Kommentera
-
O.k. och så får man ju litet extra stabilitet i vingen på köpet.
Förresten, Jag ska inte jobba med Json vingar mer. Dels är de för dyra och dels så tvinnar de tafsen om man har flugor med deras dagslände vingar på. Och råkar man få torrfluge impregnering på dessa vingar, så blir de mjuka(re) och sladdriga. Iaf. om det handlar om Loon Aquel.
Men deras ving brännare och andra material är ju bra.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Kommentera