Börja med flugbindning: vilket städ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börja med flugbindning: vilket städ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Börja med flugbindning: vilket städ?

Tjo!

Som titeln säger! Hur mycket behöver man true rotary? Är det värt att lägga de extra slantarna på ett sådant direkt? Jag vet att jag aldrig kommer sluta med flugfiske, men bindning kanske ska skiljas från fisket? På tradera finns det något som heter Regent roterbar, men det ser väldigt billigt ut för att vara true rotary....
    Alla tips mottages tacksamt!

true rotation är nog en smaksak, binder man mycke streamers så kan jag tänka mig att denna funktion kommer till nytta. Jag binder mesta dels små insekter och känner att jag inte har nån behov denna funktion.

Sen går flugfiske och flugbindning hand i hand enligt mig. Är man ute o fiskar och ser kryp man inte har i asken är det enkelt att sätta sig att binda imitation i rätt färg och storlek. Svårt att beställa just den flugan du hittade som fisken vakade på hela dan från nån butik. Om man nu inte har en välsorterad butik runt hörnet man kan gå o titta på flugorna fysiskt
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Jag skulle satsa på ett true rotation. Regent städet är bra för den låga kostnaden men är inte true rotation.
      Sedan, har Regent en något för bred och grov käft när man ska binda riktigt smått. Gränsen, går vid krok #16 för bekvämt bindande.

Man bör välja ett städ med CAM = Spak låsning av kroken. Det spar käftarna i det långa loppet och underlättar när du monterar på och av kroken.

True rotation, har ju också fördelen att du kan veva på kropps materialet jämnt och snyggt. En sak jag bland annat utnyttjar när jag gör dubbing kroppar. Och att kroken kommer rakt, horisontellt när du flippar över flugan på rygg.....Under förutsättning att du har monterat kroken rakt från början d.vs?

Här har du ett par bra true rotation städ som inte kostar skjortan ( Hos Taimen.com ) och som bör hålla mycket länge:

http://www.taimen.com/sv/se/product/...ice_3695/91219 Kostar ca. 1800:- här i landet.

http://www.taimen.com/sv/se/product/...del_4132/91662 Kostar ca. 2. 300:- här.

Taimen.com är en bra butik att handla av.

Edit. Tycker du att detta är för mycket pengar för att lägga på ett städ och kan tänka dig att leva med ett vanligt rotations städ i stället?

Då är detta ett mycket gott val: http://www.taimen.com/sv/se/product/...ice_2049/89725
      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-10, 09:30.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Bra info, gubbar!
        Jag pendlar mellan snålhet och framtidsplanering: jag har en tendens att snöa in på saker rejält, men ibland i kortare perioder. 1000 spänn i skillnad är en del, men slår man ut det över tid är det ingenting. Svårt val....

Kommentera

Du kan ju iof. köpa ett Regent städ eller ett start kit där det ingår först och känna efter hur pass in snöad du blir på detta? ( Troligen klass 1 varning på att du blir fast för flug bindningen ) Och sedan satsa hårdare litet längre fram på städet m.m.

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-10, 10:35.

Kommentera

DEt där ser ju vettigt ut att starta med! Hur är verktygen i den satsen, och behöver jag mer grejer än det som kommer med? Jag vill binda främst för insjö-öring och röding till att börja med.

Kommentera

Vad det gäller verktyg i den satsen så får du det du behöver.

Men när det gäller inköp av material till flugor så kan listan göras jätte lång.

Klingberg satsen hjälper dig att komma igång och har instruktioner för en del nyttiga flugor. Men är ju ingen avancerad sådan. Räkna med att du kommer tämligen snart efter att du väl är igång på allvar. Att du kommer att köpa material och krok för ytterligare ytterligare runt 1500:- - 2000:-. Bara de halva Metz #3 eller Whiting Bronce torrfluge tupp nackar som du säkert kommer att vilja ha senare kommer att kosta dig ca. 1000:- tillsammans för en brun, grizzly och en svart som är de viktiga bas färgerna.

Det är lätt att bli en material ekorre när man väl har landat i denna del av flugfiske träsket.

Edit. Det kan också vara en klok investering att redan nu köpa en kvalitets sax för fin liret med de mjuka materialen. Och då använda kit saxen till grövre och hårdare material.

Här är en skapligt billig och bra flugbindar sax: http://www.wittlock.se/sv/flugbindni...-scissors.html

Saxen i kitet är en Indisk variant och kostar ca. 35:- Är ju billigare att byta ut en sådan när man grov klippt så att den börjar att bli slö i skären än en finare sax för mellan 90:- - 160:-

Sedan är det ju så att en riktig flug bindar sax har en märkbart bättre skärpa på eggarna, ända ut i spetsarna på skären. Det uppskattar man när man ska fin putsa torrflugor vid krok ögat b.la.

Jag har en Dr. Slick sax som jag har ägt i över 2 år nu. Den håller fortfarande skärpan bra trots att jag har klippt i x antal fjädrar och hår material under denna tid.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-10, 11:48.

Kommentera

En fundering: råkade på en av grundarna till Json när jag fiskade längs Åre-älven idag. Jsons flugor är ju rätt spektakulära, men känns lite som att fuska på något sätt. Kan man binda sådana med vanlig utrustning? Materialet är ju givetvis special.

Kommentera

Hej !

Förutom Json vingarna som är rätt speciella men inte livs nödvändiga. Så går det ju bra ändå om man köper deras ving brännare. Man kan ju bränna hackle eller andra fjädrar till vingar liksom andra plast material. Foamen kan du ju köpa av Panduro Hobby under namnet "dekor gummi". Dock ej den varianten med glitter i.
                  Brun, gul, grön, grå och svart foam täcker det mesta i den vägen. Sedan så har ju även Panduro, Pro Marker vattenfasta tusch pennor till att rita ränder på geting kroppar med exempelvis. Grön, brun, svart är de viktiga färgerna på pennorna.

Sedan en litet grövre nål till att sätta i städet och som du spetsar ena änden på en foam remsa på när du ska göra bak kropparna. http://www.youtube.com/watch?v=m2WLc0AGbbk
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-15, 05:32.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                  X