Sitter och funderar på hur man ska efterlikna en elritsa på bästa sätt, samma sak med strömming/sill, mört och andra vanliga betesfiskar. Dessa streamers som finns ute på marknaden duger inte helt enkelt för mig och min smak. Visst enkelheten är oftast den bästa lösningen men som med alla mina andra flugor har man testat en hel del olika varianter tills man hittat den som faller i smaken. Och detta har gett resultat, vakar fisken efter nån insekt och knyter på min immitation så har det inte varit några som helst problem, fisken gillar det den ser helt enkelt. Så nu skulle vill man gå under ytan bokstavligen med flugbindningen.
Visst binda på en massa marabou och flash på en krok o kalla det en killer fluga, men hur ser den ut under ytan ? Marabou fibrerna vet man att de svajar och pulserar fint i vatnett när man tar hem flugan. Men hur blir en kombination av marabou med grizzly hackelfjäder bundet på varsin sida av marabou bunten? Samma sak med flash, räv, kalv och en massa andra material.
Finns en uppsjö av material som är helt annorlunda när det blir blött.
Som exempel kan man ta, en immitation av mört. Hur mycket/lite material ska man ha ? Man vill inte att det ska se ut som en pinne i vattnet eller som en tennisboll som kommer glidandes.
Har lite planer på att bygga en vattentank som är 50x15x15cm som man kan testa flugorna i, tyvärr så va gamla akvarie pumpen trasig så man fick bygga lite på längden för att kunna dra flugorna på/under ytan för att se
Visst binda på en massa marabou och flash på en krok o kalla det en killer fluga, men hur ser den ut under ytan ? Marabou fibrerna vet man att de svajar och pulserar fint i vatnett när man tar hem flugan. Men hur blir en kombination av marabou med grizzly hackelfjäder bundet på varsin sida av marabou bunten? Samma sak med flash, räv, kalv och en massa andra material.
Finns en uppsjö av material som är helt annorlunda när det blir blött.
Som exempel kan man ta, en immitation av mört. Hur mycket/lite material ska man ha ? Man vill inte att det ska se ut som en pinne i vattnet eller som en tennisboll som kommer glidandes.
Har lite planer på att bygga en vattentank som är 50x15x15cm som man kan testa flugorna i, tyvärr så va gamla akvarie pumpen trasig så man fick bygga lite på längden för att kunna dra flugorna på/under ytan för att se
Kommentera